Baas BMW: niet alleen inzetten op elektrisch

Oliver Zipse, de CEO van BMW, waarschuwt dat autofabrikanten niet alleen moeten inzetten op elektrische voertuigen. Er is nog altijd een markt voor auto’s met een verbrandingsmotor, stelt hij.

Zipse, ook voorzitter van de Europese autokoepel Acea, vindt bovendien dat sommige fabrikanten door de sterke nadruk op EV’s te afhankelijk worden van een klein aantal landen. Dat gaat dan met name om China dat de markt voor veel grondstoffen voor elektrische auto’s en de benodigde batterijen controleert.

Overgang

“EV’s zijn misschien wel de toekomst maar er is nog veel werk te verzetten voor een soepele overgang. Wil je iets over acht of tien jaar verbannen, dan moet je wel heel erg goed nadenken over de consequenties. Als iemand om de een of andere reden geen EV kan kopen maar toch een auto nodig heeft, wil je dan maar suggereren dat hij voor altijd in z’n oude wagen blijft rijden? Als jij geen auto’s met een verbrandingsmotor verkoopt, dan doet een ander dat wel,’’ aldus Zipse tijdens een conferentie in New York.

Duur

Auto’s met meer efficiënte verbrandingsmotoren bieden naar zijn mening de oplossing, ‘zowel uit winstoogmerk als vanuit het klimaatperspectief’. Dat lijkt nog meer nodig nu elektrische auto’s duur zijn en voorlopig ook nog wel zullen blijven. Zipse wijst in dat verband met name op de hoge energieprijzen en de stijgende kosten voor materiaal en grondstoffen. “We hebben nu te maken met een piek in de prijzen, misschien blijven ze niet zo hoog maar ze vallen zeker niet terug tot het oude niveau. Hoeveel energie je gebruikt en hoe je omgaat met circulariteit is zeker belangrijk voor het klimaat maar eigenlijk nog meer om economische redenen.’’

Lees ook:
BMW blijft auto’s met verbrandingsmotor verkopen

Baas BMW: niet alleen inzetten op elektrisch - Automobielmanagement.nl

Baas BMW: niet alleen inzetten op elektrisch

Oliver Zipse, de CEO van BMW, waarschuwt dat autofabrikanten niet alleen moeten inzetten op elektrische voertuigen. Er is nog altijd een markt voor auto’s met een verbrandingsmotor, stelt hij.

Zipse, ook voorzitter van de Europese autokoepel Acea, vindt bovendien dat sommige fabrikanten door de sterke nadruk op EV’s te afhankelijk worden van een klein aantal landen. Dat gaat dan met name om China dat de markt voor veel grondstoffen voor elektrische auto’s en de benodigde batterijen controleert.

Overgang

“EV’s zijn misschien wel de toekomst maar er is nog veel werk te verzetten voor een soepele overgang. Wil je iets over acht of tien jaar verbannen, dan moet je wel heel erg goed nadenken over de consequenties. Als iemand om de een of andere reden geen EV kan kopen maar toch een auto nodig heeft, wil je dan maar suggereren dat hij voor altijd in z’n oude wagen blijft rijden? Als jij geen auto’s met een verbrandingsmotor verkoopt, dan doet een ander dat wel,’’ aldus Zipse tijdens een conferentie in New York.

Duur

Auto’s met meer efficiënte verbrandingsmotoren bieden naar zijn mening de oplossing, ‘zowel uit winstoogmerk als vanuit het klimaatperspectief’. Dat lijkt nog meer nodig nu elektrische auto’s duur zijn en voorlopig ook nog wel zullen blijven. Zipse wijst in dat verband met name op de hoge energieprijzen en de stijgende kosten voor materiaal en grondstoffen. “We hebben nu te maken met een piek in de prijzen, misschien blijven ze niet zo hoog maar ze vallen zeker niet terug tot het oude niveau. Hoeveel energie je gebruikt en hoe je omgaat met circulariteit is zeker belangrijk voor het klimaat maar eigenlijk nog meer om economische redenen.’’

Lees ook:
BMW blijft auto’s met verbrandingsmotor verkopen