In de autodivisie zal Continental rond de 1 miljard euro meer kwijt zijn aan grondstoffen en logistieke kosten. Dat leidt ertoe dat de marge in deze tak zal uitkomen tussen 0,5 procent negatief en 1 procent positief. De bandendivisie heeft te kampen met 1,9 miljard aan extra kosten, bijna dubbel zo veel als eerst was ingeschat. Continental Tires kan de omzet wel licht verhogen maar denkt nu aan een marge van 12 tot 13 procent terwijl eerder werd uitgegaan van 13,5 tot 14,5 procent.

Ernstiger

Dat stelt Continental in een tussentijds bericht aan de beurs. Het Duitse bedrijf waarschuwt dat de negatieve gevolgen van de kosteninflatie, met name voor olie-gebaseerde grondstoffen en voor energie en logistiek, in snel tempo ernstiger worden. “Als de geopolitieke situatie, met name in Oost-Europa, gespannen blijft of verslechtert, dan zou dat kunnen leiden tot verdere aanhoudende gevolgen voor de productie, leveringsketen en vraag.’’

Lees ook:
Financieel directeur Continental weg om dieselgate