Renault Groep maakt bijna 10 miljard euro omzet

Renault Groep heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 9,7 miljard euro. Dat is 2,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Als valuta-effecten buiten beschouwing worden gelaten, dan blijft de daling beperkt tot 0,7 procent.

De groep verkocht in de eerste drie maanden 552.000 voertuigen, dat is een daling met ruim 17 procent op jaarbasis. Die terugloop schrijft ook Renault grotendeels toe aan het chiptekort. De Franse groep verwacht daardoor dit jaar zo’n 300.000 minder voertuigen te bouwen dan gepland. Het bedrijf had per eind maart wel het hoogste aantal bestellingen in 15 jaar in de boeken staan, genoeg voor 3,9 maanden afleveringen.

Avtovaz

Het Russische bedrijf Avtovaz droeg 527 miljoen euro aan de omzet bij, ruim 23 procent minder dan een jaar eerder. Renault Groep heeft eerder meegedeeld alle activiteiten in Rusland te stoppen en een mogelijke koper voor Avtovaz te zoeken.

Hogere marge

Verder houden Renault c.s. nadrukkelijk vast aan het beleid om liever minder auto’s met een hogere marge te verkopen. Zowel Renault zelf als Dacia kunnen daarbij bogen op succesrijke modellen. Zo zijn er voor de Renault Arkana 9.000 bestellingen per maand genoteerd, blijft de Dacia Sandero de bestverkochte auto in Europa en is de Dacia Spring tweede bij de elektrische auto’s in Frankrijk.

Waardecreatie

Financieel directeur Thierry Piéton: “Waardecreatie staat centraal in de strategie van de Renault Groep. Het opdrachtenboek, dat op een recordniveau staat, neemt toe. In een marktomgeving die ernstig wordt verstoord door het conflict in Oekraïne, de chipcrisis en inflatie, zet Renault Groep haar herstel voort en versnelt het de implementatie van haar strategie.’’

Lees ook:
Nieuwe Renault Austral dit jaar leverbaar

Renault Groep maakt bijna 10 miljard euro omzet - Automobielmanagement.nl

Renault Groep maakt bijna 10 miljard euro omzet

Renault Groep heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 9,7 miljard euro. Dat is 2,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Als valuta-effecten buiten beschouwing worden gelaten, dan blijft de daling beperkt tot 0,7 procent.

De groep verkocht in de eerste drie maanden 552.000 voertuigen, dat is een daling met ruim 17 procent op jaarbasis. Die terugloop schrijft ook Renault grotendeels toe aan het chiptekort. De Franse groep verwacht daardoor dit jaar zo’n 300.000 minder voertuigen te bouwen dan gepland. Het bedrijf had per eind maart wel het hoogste aantal bestellingen in 15 jaar in de boeken staan, genoeg voor 3,9 maanden afleveringen.

Avtovaz

Het Russische bedrijf Avtovaz droeg 527 miljoen euro aan de omzet bij, ruim 23 procent minder dan een jaar eerder. Renault Groep heeft eerder meegedeeld alle activiteiten in Rusland te stoppen en een mogelijke koper voor Avtovaz te zoeken.

Hogere marge

Verder houden Renault c.s. nadrukkelijk vast aan het beleid om liever minder auto’s met een hogere marge te verkopen. Zowel Renault zelf als Dacia kunnen daarbij bogen op succesrijke modellen. Zo zijn er voor de Renault Arkana 9.000 bestellingen per maand genoteerd, blijft de Dacia Sandero de bestverkochte auto in Europa en is de Dacia Spring tweede bij de elektrische auto’s in Frankrijk.

Waardecreatie

Financieel directeur Thierry Piéton: “Waardecreatie staat centraal in de strategie van de Renault Groep. Het opdrachtenboek, dat op een recordniveau staat, neemt toe. In een marktomgeving die ernstig wordt verstoord door het conflict in Oekraïne, de chipcrisis en inflatie, zet Renault Groep haar herstel voort en versnelt het de implementatie van haar strategie.’’

Lees ook:
Nieuwe Renault Austral dit jaar leverbaar