China blok aan been voor Duitse autofabrikanten

Consultant Ernst & Young maakt zich zorgen over de automarkt in China, vooral vanwege de langdurige lockdowns en het feit dat de Duitse autobouwers steeds meer afhankelijk zijn van China. Samen haalden die fabrikanten in het eerste kwartaal 39 procent van hun omzet van Chinese kopers.

Zo verkocht Volkswagen Groep in de eerste drie maanden 754.000 auto’s in China, wat 40 procent van de totale afzet was. Dat aantal lag wel al bijna een kwart lager dan in Q1 van 2021. Bij de BMW Groep ging het in het eerste kwartaal met 208.705 stuks om 35 procent van de wereldwijde verkopen. Partner Peter Fuss van E&Y: “In China staat de afzet van nieuwe auto’s sterk onder druk door de harde lockdownmaatregelen. Een eind aan het rigoureuze coronabeleid is nog niet in zicht, daarom dreigen verdere verkoopdalingen in de komende maanden. Tegelijk is de productie daar sterk ingezakt, met gevolgen voor de wereldwijde leveringsketens.’’

Gespannen

De 16 grootste autobedrijven hebben in het eerste kwartaal gezamenlijk 34,1 miljard euro aan operationele winst gehaald, 19 procent meer dan een jaar eerder en de hoogste kwartaalwinst in de geschiedenis. De grootste winst was voor de Volkswagen Groep met 3,8 miljard, gevolgd door Mercedes-Benz met 5,2 miljard en Toyota met 3,6 miljard. Toch waarschuwt Ernst & Young. ‘De cijfers over het eerste kwartaal zijn uitstekend maar in werkelijkheid is de situatie in de auto-industrie uiterst gespannen. De goede omzet- en winstontwikkeling is vooral op het chiptekort terug te voeren. De schaarse halfgeleiders worden met name in grote en dure nieuwe auto’s ingebouwd. Bovendien hoeven de fabrikanten niet met prijsaanbiedingen te zwaaien omdat de vraag groter is dan het aanbod. Daarvan profiteren vooral de aanbieders in het premium segment, zij kunnen dan ook droommarges halen.’ Dat stelt Constantin M. Gall, leider mobiliteit bij Ernst & Young voor de regio West-Europa, in een analyse van de huidige situatie in de autowereld.

Marge

Wat marge betreft spant Tesla de kroon met 19,2 procent gevolgd door Mercedes-Benz met 15 procent en Volkswagen Groep met 13,3 procent. Toyota zag de marge echter krimpen van 9 naar een magere 5,7 procent terwijl dat bij Ford daalde van 8,5 naar 5,2 procent. De helft van de onderzochte ondernemingen kwamen ook op een marge van minder dan minder dan 6 procent uit. “Autobedrijven hebben nog nooit zoveel winst gemaakt maar de helft daarvan komt terecht bij de drie grootste verdieners,’’ concludeert Gall.

Lees ook:
Polestar stelt verwachtingen bij vanwege lockdowns in China

China blok aan been voor Duitse autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

China blok aan been voor Duitse autofabrikanten

Consultant Ernst & Young maakt zich zorgen over de automarkt in China, vooral vanwege de langdurige lockdowns en het feit dat de Duitse autobouwers steeds meer afhankelijk zijn van China. Samen haalden die fabrikanten in het eerste kwartaal 39 procent van hun omzet van Chinese kopers.

Zo verkocht Volkswagen Groep in de eerste drie maanden 754.000 auto’s in China, wat 40 procent van de totale afzet was. Dat aantal lag wel al bijna een kwart lager dan in Q1 van 2021. Bij de BMW Groep ging het in het eerste kwartaal met 208.705 stuks om 35 procent van de wereldwijde verkopen. Partner Peter Fuss van E&Y: “In China staat de afzet van nieuwe auto’s sterk onder druk door de harde lockdownmaatregelen. Een eind aan het rigoureuze coronabeleid is nog niet in zicht, daarom dreigen verdere verkoopdalingen in de komende maanden. Tegelijk is de productie daar sterk ingezakt, met gevolgen voor de wereldwijde leveringsketens.’’

Gespannen

De 16 grootste autobedrijven hebben in het eerste kwartaal gezamenlijk 34,1 miljard euro aan operationele winst gehaald, 19 procent meer dan een jaar eerder en de hoogste kwartaalwinst in de geschiedenis. De grootste winst was voor de Volkswagen Groep met 3,8 miljard, gevolgd door Mercedes-Benz met 5,2 miljard en Toyota met 3,6 miljard. Toch waarschuwt Ernst & Young. ‘De cijfers over het eerste kwartaal zijn uitstekend maar in werkelijkheid is de situatie in de auto-industrie uiterst gespannen. De goede omzet- en winstontwikkeling is vooral op het chiptekort terug te voeren. De schaarse halfgeleiders worden met name in grote en dure nieuwe auto’s ingebouwd. Bovendien hoeven de fabrikanten niet met prijsaanbiedingen te zwaaien omdat de vraag groter is dan het aanbod. Daarvan profiteren vooral de aanbieders in het premium segment, zij kunnen dan ook droommarges halen.’ Dat stelt Constantin M. Gall, leider mobiliteit bij Ernst & Young voor de regio West-Europa, in een analyse van de huidige situatie in de autowereld.

Marge

Wat marge betreft spant Tesla de kroon met 19,2 procent gevolgd door Mercedes-Benz met 15 procent en Volkswagen Groep met 13,3 procent. Toyota zag de marge echter krimpen van 9 naar een magere 5,7 procent terwijl dat bij Ford daalde van 8,5 naar 5,2 procent. De helft van de onderzochte ondernemingen kwamen ook op een marge van minder dan minder dan 6 procent uit. “Autobedrijven hebben nog nooit zoveel winst gemaakt maar de helft daarvan komt terecht bij de drie grootste verdieners,’’ concludeert Gall.

Lees ook:
Polestar stelt verwachtingen bij vanwege lockdowns in China