Canoo heeft weliswaar 17.000 bestellingen voor de haar bestelauto/MPV maar heeft er nog niet één gebouwd. Het bedrijf zit des te meer in de klem door een onderzoek van de Amerikaanse beurswaakhond naar de gang van zaken bij de beursnotering en door het vertrek van een flink aantal managers. Ook is Canoo in een aantal kostbare rechtszaken verwikkeld. ‘Het pessimistische scenario is dat Canoo geen geld meer heeft voordat de Lifestyle Vehicle in productie komt, de overgebleven bezittingen moet verkopen om de verliezen van investeerders te betalen en op de groeiende stapel van mislukte EV start-ups terecht komt’, schrijft de tech website The Verge.

VDL

VDL Nedcar deelde in september vorig jaar mee dat het een contract had gesloten met Canoo voor de bouw van 12.000 voertuigen. ‘De intentie is dat dat aantal de jaren daarna wordt opgevoerd’, werd daarbij gesteld. Nadat steeds meer twijfel ontstond over deze nieuwe opdrachtgever van de Limburgse autofabriek moesten de bedrijven al drie maanden later meedelen dat de zaak niet doorging. Canoo was tot de conclusie gekomen dat het toch beter was de auto’s alleen in de VS te bouwen. VDL Nedcar betaalde de al overgemaakte 25 miljoen euro terug en nam bovendien voor 7,5 miljoen aandelen in Canoo ‘om de goede relatie te benadrukken’.

Partnerschap

Maar CEO Tony Aquila voegde er wel aan toe: “Hoewel we hebben besloten om niet verder te gaan met VDL Nedcar, hebben we ook geconcludeerd dat we met VDL Groep en de familie Van der Leegte een voortgezet partnerschap willen onderzoeken, terwijl we de beste manier en timing evalueren om Canoo uit te breiden naar Europa en voordeel willen behalen uit geavanceerde productietechnologieën.” Sindsdien is ook van dat partnerschap niets meer vernomen.

Lees ook:
VDL Nedcar bouwt geen auto’s voor Canoo, wel samenwerking