Plannen Ford voor Europa kosten banen

Ford heeft de fabriek in Valencia, Spanje, uitgekozen voor de volgende generatie EV’s architectuur. Daarnaast investeert Ford 2 miljard dollar in het Electric Vehicle Centre in Keulen. Voor de andere Duitse fabriek in Saarlouis, waar 4.500 mensen werken, dreigt in 2025 het einde. Die verdere stappen naar een vol-elektrische toekomst gaan een behoorlijk aantal banen kosten.

Ford heeft de plannen voor de Europese toekomst bekendgemaakt in een uitgebreid persbericht. “We willen in Europa een energieke en duurzame business bouwen als onderdeel van ons Ford+ plan en dat vereist focus en het nemen van harde besluiten,’’ zegt CEO Jim Farley daarin. Maar uit een toelichting van Europa-baas Stuart Rowley in onder meer de Financial Times blijkt dat er bij die operatie op flinke schaal banen verdwijnen. “We moeten onze fabrieken in Saarlouis maar ook die in Valencia herstructureren om te kunnen concurreren tegen nieuwkomers en nieuwe concurrenten. Om elektrische auto’s te bouwen heb je minder mensen nodig.’’ Concreet zoekt Rowley voor Saarlouis ‘alternatieven binnen of buiten Ford.’

Planeet

Ford heeft de plannen opgesteld na uitgebreid overleg met de drie betrokken vestigingen. Daaruit is de Spaanse fabriek, naast die in Keulen, als winnaar tevoorschijn gekomen. In Valencia kunnen vanaf later dit decennium elektrische en connected auto’s worden gebouwd. In Keulen begint de nieuwe productielijn volgend jaar al te draaien. Al met al beoogt Ford tegen 2026 jaarlijks 600.000 elektrische personen- en bestelauto’s per jaar te verkopen. Rowley: “We versnellen onze transformatie in Europa, vormen ons een nieuw beeld van hoe we business doen en bouwen een toekomst waar verbazingwekkende voertuigen en een onophoudelijke focus op de klantervaring hand in hand gaan met de bescherming van onze planeet.’’

Lees ook:
Ford en Volvo tekenen petitie voor stop op verbrandingsmotor

Plannen Ford voor Europa kosten banen - Automobielmanagement.nl

Plannen Ford voor Europa kosten banen

Ford heeft de fabriek in Valencia, Spanje, uitgekozen voor de volgende generatie EV’s architectuur. Daarnaast investeert Ford 2 miljard dollar in het Electric Vehicle Centre in Keulen. Voor de andere Duitse fabriek in Saarlouis, waar 4.500 mensen werken, dreigt in 2025 het einde. Die verdere stappen naar een vol-elektrische toekomst gaan een behoorlijk aantal banen kosten.

Ford heeft de plannen voor de Europese toekomst bekendgemaakt in een uitgebreid persbericht. “We willen in Europa een energieke en duurzame business bouwen als onderdeel van ons Ford+ plan en dat vereist focus en het nemen van harde besluiten,’’ zegt CEO Jim Farley daarin. Maar uit een toelichting van Europa-baas Stuart Rowley in onder meer de Financial Times blijkt dat er bij die operatie op flinke schaal banen verdwijnen. “We moeten onze fabrieken in Saarlouis maar ook die in Valencia herstructureren om te kunnen concurreren tegen nieuwkomers en nieuwe concurrenten. Om elektrische auto’s te bouwen heb je minder mensen nodig.’’ Concreet zoekt Rowley voor Saarlouis ‘alternatieven binnen of buiten Ford.’

Planeet

Ford heeft de plannen opgesteld na uitgebreid overleg met de drie betrokken vestigingen. Daaruit is de Spaanse fabriek, naast die in Keulen, als winnaar tevoorschijn gekomen. In Valencia kunnen vanaf later dit decennium elektrische en connected auto’s worden gebouwd. In Keulen begint de nieuwe productielijn volgend jaar al te draaien. Al met al beoogt Ford tegen 2026 jaarlijks 600.000 elektrische personen- en bestelauto’s per jaar te verkopen. Rowley: “We versnellen onze transformatie in Europa, vormen ons een nieuw beeld van hoe we business doen en bouwen een toekomst waar verbazingwekkende voertuigen en een onophoudelijke focus op de klantervaring hand in hand gaan met de bescherming van onze planeet.’’

Lees ook:
Ford en Volvo tekenen petitie voor stop op verbrandingsmotor