Mercedes-Benz laat A-klasse vallen

Mercedes-Benz stopt rond 2025 met de productie van de A-klasse. Dat past in het eerder door CEO Ola Källenius aangekondigde streven om het bedrijf voortaan in het luxere segment te profileren.

Dat meldt het welingelichte Duitse Handelsblatt op basis van interne bronnen bij Mercedes-Benz. Het autobedrijf heeft dan 28 jaar lang A-klasse modellen verkocht. Vorig jaar werden er rond de 185.000 van deze auto’s afgeleverd. Mercedes-Benz legt de focus liever op de modellen als de EQS, CLA Coupé, GLA of GLB en op Maybach en AMG, auto’s die in een veel hogere prijsklasse – van minstens 100.000 euro – liggen en daardoor ook meer winst in het laatje brengen.

Kritiek

Zowel intern als extern klinkt kritiek op de nieuwe strategie. “Kleinere modellen moeten deel blijven uitmaken van de familie met de ster,’’ heeft een lid van de OR tegenover Handelsblatt gezegd. De Duitse auto-expert prof. Ferdinand Dűdenhoffer is het daar mee eens: “De wereld van de mooien en de rijken klinkt spannend en belooft op het eerste gezicht sprookjesachtige winsten. In de autobusiness brengt een krimpproces echter zeer grote risico’s met zich mee. Vooral in de komende jaren, waarin voertuigen met steeds meer software, besturingssystemen en groot-bereik batterijen worden uitgerust, zijn schaalvoordelen belangrijker dan ooit.” Mercedes-Benz heeft de berichten tot nu toe overigens niet bevestigd.

Lees ook:
Mercedes-Benz: 75 procent investeringen naar topsegment

Mercedes-Benz laat A-klasse vallen - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz laat A-klasse vallen

Mercedes-Benz stopt rond 2025 met de productie van de A-klasse. Dat past in het eerder door CEO Ola Källenius aangekondigde streven om het bedrijf voortaan in het luxere segment te profileren.

Dat meldt het welingelichte Duitse Handelsblatt op basis van interne bronnen bij Mercedes-Benz. Het autobedrijf heeft dan 28 jaar lang A-klasse modellen verkocht. Vorig jaar werden er rond de 185.000 van deze auto’s afgeleverd. Mercedes-Benz legt de focus liever op de modellen als de EQS, CLA Coupé, GLA of GLB en op Maybach en AMG, auto’s die in een veel hogere prijsklasse – van minstens 100.000 euro – liggen en daardoor ook meer winst in het laatje brengen.

Kritiek

Zowel intern als extern klinkt kritiek op de nieuwe strategie. “Kleinere modellen moeten deel blijven uitmaken van de familie met de ster,’’ heeft een lid van de OR tegenover Handelsblatt gezegd. De Duitse auto-expert prof. Ferdinand Dűdenhoffer is het daar mee eens: “De wereld van de mooien en de rijken klinkt spannend en belooft op het eerste gezicht sprookjesachtige winsten. In de autobusiness brengt een krimpproces echter zeer grote risico’s met zich mee. Vooral in de komende jaren, waarin voertuigen met steeds meer software, besturingssystemen en groot-bereik batterijen worden uitgerust, zijn schaalvoordelen belangrijker dan ooit.” Mercedes-Benz heeft de berichten tot nu toe overigens niet bevestigd.

Lees ook:
Mercedes-Benz: 75 procent investeringen naar topsegment