Hoge energieprijs kost Britse auto-industrie al 100 miljoen euro

De Britse auto-industrie is tot nu toe al 100 miljoen euro kwijt aan extra energiekosten. Door de nog hogere prijzen dan elders in Europa betalen de bedrijven ook zo’n 60 miljoen per jaar meer dan hun Europese concurrenten.

“De hogere kosten voor de productie van voertuigen en componenten in Groot-Brittannië zet de fabrikanten op een concurrentie-achterstand. Daardoor komt het momentum tot stilstand, net op het moment dat de sector enorme investeringen moet doen om de versnelde tijdschema’s voor de zero-emissie transformatie mogelijk te maken,’’ zegt de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT.

Sterk

De SMMT benadrukt dat de ‘fundamenten voor de Britse autosector’ sterk blijven. Vorig jaar is weer 5,7 miljard aan investeringen gedaan of toegezegd. “De meeste van die investeringen zijn gedaan door de grote fabrikanten en bovendien zijn, sinds maart en de oorlog in Oekraïne, de energieprijzen omhoog geschoten op het moment dat batterijproducenten en de sector de investeringen willen uitbreiden naar het MKZ in het hele land.’’

Banen

De Britse auto-organisatie stelt verder dat de transformatie naar elektrische voertuigen de toeleveringsketen in haar land 22.000 banen kan gaan kosten. Dat gaat dan om onder meer leveranciers van motoren, onderdelen daarvoor, uitlaten en dergelijke onderdelen voor verbrandingsmotoren. Die toeleveringsindustrie biedt momenteel werk aan 123.500 mensen bij rond de 5.500 banen met een gezamenlijke omzet van 24,5 miljard euro per jaar.

Lees ook:
Britten schaffen per direct subsidie plug-in af

Hoge energieprijs kost Britse auto-industrie al 100 miljoen euro - Automobielmanagement.nl

Hoge energieprijs kost Britse auto-industrie al 100 miljoen euro

De Britse auto-industrie is tot nu toe al 100 miljoen euro kwijt aan extra energiekosten. Door de nog hogere prijzen dan elders in Europa betalen de bedrijven ook zo’n 60 miljoen per jaar meer dan hun Europese concurrenten.

“De hogere kosten voor de productie van voertuigen en componenten in Groot-Brittannië zet de fabrikanten op een concurrentie-achterstand. Daardoor komt het momentum tot stilstand, net op het moment dat de sector enorme investeringen moet doen om de versnelde tijdschema’s voor de zero-emissie transformatie mogelijk te maken,’’ zegt de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT.

Sterk

De SMMT benadrukt dat de ‘fundamenten voor de Britse autosector’ sterk blijven. Vorig jaar is weer 5,7 miljard aan investeringen gedaan of toegezegd. “De meeste van die investeringen zijn gedaan door de grote fabrikanten en bovendien zijn, sinds maart en de oorlog in Oekraïne, de energieprijzen omhoog geschoten op het moment dat batterijproducenten en de sector de investeringen willen uitbreiden naar het MKZ in het hele land.’’

Banen

De Britse auto-organisatie stelt verder dat de transformatie naar elektrische voertuigen de toeleveringsketen in haar land 22.000 banen kan gaan kosten. Dat gaat dan om onder meer leveranciers van motoren, onderdelen daarvoor, uitlaten en dergelijke onderdelen voor verbrandingsmotoren. Die toeleveringsindustrie biedt momenteel werk aan 123.500 mensen bij rond de 5.500 banen met een gezamenlijke omzet van 24,5 miljard euro per jaar.

Lees ook:
Britten schaffen per direct subsidie plug-in af