Dat berekent autosite Daily Kanban. Hyundai/Kia kon de schade van het chiptekort en andere leverproblemen beperken tot een daling van 5,9 procent vergeleken met een jaar eerder maar bij Renault c.s. stortte de autoproductie met ruim een kwart in.

Toyota

Toyota blijft onbetwist de grootste autofabrikant ter wereld met in de eerste vijf maanden 4.248.608 exemplaren. Ondanks alle problemen kwam de productie bij het Japanse concern over deze periode zelfs 2,1 procent hoger uit. De Volkswagen Groep blijft op de tweede plaats maar zag de productie wel met 25,5 procent inzakken naar 3.073.100 stuks. Het verschil met Toyota is inmiddels zo groot dat het in de rest van dit jaar niet meer valt in te halen, heeft Daily Kanban eerder gezegd. Het goed draaiende Hyundai/Kia is op haar beurt nog wel 376.400 verwijderd van de tweede plaats. Daily Kanban tekent nog aan dat de Renault, Nissan en Mitsubishi Alliantie vijf jaar geleden korte tijd de grootste autobouwer ter wereld was.

Juni

Hyundai Motor Groep heeft ook weer een redelijke maand juni achter de rug. Wereldwijd wist de groep 340.534 nieuwe voertuigen te verkopen, een toename met 5,2 procent vergeleken met de voorafgaande maand maar nog altijd wel 4,5 procent minder dan in juni 2021. Buiten Korea werden 281.024 auto’s afgezet wat nog maar 2,5 procent minder was op jaarbasis. Ondanks het tekort aan onderdelen en de lockdowns in China tonen de buitenlandse verkopen dit jaar een gestaag herstel, meldt HMG.

Lees ook:
Duitse invallen bij Hyundai en Kia om dieselgate