SsangYong, dat nog steeds in Europa aanwezig is, zit al lange tijd in de financiële problemen. Het bedrijf was grotendeels eigendom van de Indiase autogigant Mahindra & Mahindra maar dat wilde er, na jaren verliezen, geen geld meer in steken. SsangYong was daardoor gedwongen uitstel van betaling aan te vragen. In de loop der tijd zijn onder meer Geely en landgenoot BYD als mogelijke overnemers genoemd maar dat liep allemaal op niets uit. Een al goedgekeurde overname door de Zuid-Koreaanse bussenbouwer Edison Motors strandde kort geleden eveneens nadat dat bedrijf er niet in slaagde het afgesproken voorschot op tijd over te maken.
Nederland
SsangYong is ondertussen wel doorgaan met de ontwikkeling van nieuwe – elektrische – modellen. Ook de verkoop loopt door, met onder andere een actieve website ssangyong.nl in ons land. In de eerste zes maanden van dit jaar werden er volgens het recente overzicht van BOVAG en RDC drie SsangYong Korando’s op een Nederlands kenteken gezet terwijl dat er een jaar eerder maar één was.
Lees ook:
Redding SsangYong loopt spaak