Belgische automarkt blijft fors in de min

In België is de automarkt afgelopen maand met 34.814 registraties weer 15,3 procent lager uitgekomen dan een jaar geleden. Over de eerste jaarhelft komt de krimp van de Belgische autoverkopen daarmee uit op 15,9 procent. De Belgen blijven het daarmee slechter doen dan ons land want daar kwam de daling zoals gemeld uit op 5,6 procent.

De cijfers staan in het maandoverzicht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie. ‘Ondanks de inspanningen van de fabrikanten om de productievertragingen als gevolg van het tekort aan halfgeleiders en andere componenten tot een minimum te beperken, is het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in juni opnieuw gekrompen’, stelt FEBIAC.

BMW op één

BMW blijft het grootste merk in België met over zes maanden gezien een marktaandeel van ruim 10 procent. Volkswagen is tweede met 9 procent gevolgd door Peugeot, Mercedes en Audi. Volkswagen zag de verkopen wel teruglopen met 21 procent, BMW met 17 en Peugeot met bijna 16 procent. In de top tien wisten alleen Toyota en Kia meer auto’s te verkopen aan de Belgen dan in de eerste zes maanden van 2021.

Bestelauto’s

De verkopen van lichte bestelwagens doen het nog slechter met een daling van bijna 25 procent in juni en van 29,5 procent over het eerste halfjaar gezien. ‘Met een krimp van -24,8% in juni had de markt voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen opnieuw meer te lijden onder productievertragingen dan de markt voor personenauto’s. Aan het eind van het eerste semester noteerden wij een daling van bijna -29,5%, met 29.562 nieuw ingeschreven lichte bedrijfsvoertuigen,’ aldus FEBIAC.

Lees ook:
Hedin neemt Belgische Toyota-dealer Marc Janssens over

Belgische automarkt blijft fors in de min - Automobielmanagement.nl

Belgische automarkt blijft fors in de min

In België is de automarkt afgelopen maand met 34.814 registraties weer 15,3 procent lager uitgekomen dan een jaar geleden. Over de eerste jaarhelft komt de krimp van de Belgische autoverkopen daarmee uit op 15,9 procent. De Belgen blijven het daarmee slechter doen dan ons land want daar kwam de daling zoals gemeld uit op 5,6 procent.

De cijfers staan in het maandoverzicht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie. ‘Ondanks de inspanningen van de fabrikanten om de productievertragingen als gevolg van het tekort aan halfgeleiders en andere componenten tot een minimum te beperken, is het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in juni opnieuw gekrompen’, stelt FEBIAC.

BMW op één

BMW blijft het grootste merk in België met over zes maanden gezien een marktaandeel van ruim 10 procent. Volkswagen is tweede met 9 procent gevolgd door Peugeot, Mercedes en Audi. Volkswagen zag de verkopen wel teruglopen met 21 procent, BMW met 17 en Peugeot met bijna 16 procent. In de top tien wisten alleen Toyota en Kia meer auto’s te verkopen aan de Belgen dan in de eerste zes maanden van 2021.

Bestelauto’s

De verkopen van lichte bestelwagens doen het nog slechter met een daling van bijna 25 procent in juni en van 29,5 procent over het eerste halfjaar gezien. ‘Met een krimp van -24,8% in juni had de markt voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen opnieuw meer te lijden onder productievertragingen dan de markt voor personenauto’s. Aan het eind van het eerste semester noteerden wij een daling van bijna -29,5%, met 29.562 nieuw ingeschreven lichte bedrijfsvoertuigen,’ aldus FEBIAC.

Lees ook:
Hedin neemt Belgische Toyota-dealer Marc Janssens over