Europese Ford-fabriek naar Turkse partner

Ford heeft haar fabriek in het Roemeense Craiova overgedragen aan de Turkse partner Ford Otosan. Dat bedrijf gaat de komende drie jaar 490 miljoen euro investeren in Craiova om de productie van elektrische bestelwagens op te voeren. De overname versterkt Ford Otosans positie als grootste fabrikant van grotere bestelwagens in Europa.

Ford werd 14 jaar geleden eigenaar van de Roemeense fabriek en heeft er in de loop der jaren twee miljard dollar in geïnvesteerd. ‘Door de productiekracht van de fabriek in Craiova te combineren met de uitgebreide ervaring van Ford Otosan met het ontwerpen, de engineering en de fabricage van commerciële voertuigen, zal de faciliteit een sleutelrol spelen in Fords elektrificatie en de groeiplannen voor bestelwagens in Europa,’ laat Ford of Europe weten.

Transit Courier

In Roemenië zal de volgende generatie Transit Courier, zowel als bestelwagen als als combi, worden gebouwd. De productie moet beginnen in 2023, met een all-electric versie vanaf 2024. Ford Otosan zelf blijft in Craiova ook de Puma bouwen, die eveneens in 2024 in een elektrische versie uit moet komen.

Keulen

Tegelijkertijd gaat Ford verder met de twee miljard dollar kostende ombouw van de fabriek in Keulen. Die moet volgend jaar al elektrische personenauto’s afleveren. Daarnaast heeft Ford kort geleden aangekondigd dat de fabriek in het Spaanse Valencia eveneens EV’s mag geen bouwen. Voor de fabriek in het Duitse Saarlouis is na 2025 echter geen nieuw model meer beschikbaar.

Lees ook:
Plannen Ford voor Europa kosten banen

Europese Ford-fabriek naar Turkse partner - Automobielmanagement.nl

Europese Ford-fabriek naar Turkse partner

Ford heeft haar fabriek in het Roemeense Craiova overgedragen aan de Turkse partner Ford Otosan. Dat bedrijf gaat de komende drie jaar 490 miljoen euro investeren in Craiova om de productie van elektrische bestelwagens op te voeren. De overname versterkt Ford Otosans positie als grootste fabrikant van grotere bestelwagens in Europa.

Ford werd 14 jaar geleden eigenaar van de Roemeense fabriek en heeft er in de loop der jaren twee miljard dollar in geïnvesteerd. ‘Door de productiekracht van de fabriek in Craiova te combineren met de uitgebreide ervaring van Ford Otosan met het ontwerpen, de engineering en de fabricage van commerciële voertuigen, zal de faciliteit een sleutelrol spelen in Fords elektrificatie en de groeiplannen voor bestelwagens in Europa,’ laat Ford of Europe weten.

Transit Courier

In Roemenië zal de volgende generatie Transit Courier, zowel als bestelwagen als als combi, worden gebouwd. De productie moet beginnen in 2023, met een all-electric versie vanaf 2024. Ford Otosan zelf blijft in Craiova ook de Puma bouwen, die eveneens in 2024 in een elektrische versie uit moet komen.

Keulen

Tegelijkertijd gaat Ford verder met de twee miljard dollar kostende ombouw van de fabriek in Keulen. Die moet volgend jaar al elektrische personenauto’s afleveren. Daarnaast heeft Ford kort geleden aangekondigd dat de fabriek in het Spaanse Valencia eveneens EV’s mag geen bouwen. Voor de fabriek in het Duitse Saarlouis is na 2025 echter geen nieuw model meer beschikbaar.

Lees ook:
Plannen Ford voor Europa kosten banen