Renault-fabriek moet jaarlijks miljoen EV-motoren bouwen

Renault heeft een nieuwe productielijn voor elektrische motoren in gebruik genomen bij haar fabriek in Cléon ten zuiden van Rouen. Met deze en komende uitbreidingen moeten er in Cléon in 2024 meer dan één miljoen EV-motoren per jaar gebouwd worden, waarvan de helft hybride en de helft puur-elektrisch.

Renault is al tien jaar geleden begonnen met de ombouw van de uit 1958 stammende fabriek en heeft er de laatste vier jaar ook 620 miljoen euro geïnvesteerd. De vestiging, waar meer dan 3.200 mensen werken, is daarmee uitgegroeid tot grootste fabriek voor elektrische motoren in Frankrijk. Die worden onder meer toegepast in de Zoé, Twingo ZE en Kangoo ZE.

Hoge prestaties

Cléon is ook de ‘ervaringspool voor de fabricage van elektrische en mechanische installaties met zeer hoge prestaties,’ laat het Franse autobedrijf weten. De nieuwe motoren, ePT160kW, zijn ontwikkeld in samenwerking met toeleverancier Valeo en bestemd voor onder meer de Megane E-Tech.

Transformatie

Directeur industrieel Jose Vicente de los Mozos: “Cléon is het perfecte voorbeeld van de transformatie van de groep naar elektrische voertuigen en in de hele waardeketen. De nieuwe motor wordt ook weer hier gebouwd en versterkt het engagement van Renault Groep aan deze fabriek en haar wens om de elektrische activiteiten op Frans grondgebied te verankeren.’’

Lees ook:
Renaulution betekent ook snelle omwenteling in autoproductie

Renault-fabriek moet jaarlijks miljoen EV-motoren bouwen - Automobielmanagement.nl

Renault-fabriek moet jaarlijks miljoen EV-motoren bouwen

Renault heeft een nieuwe productielijn voor elektrische motoren in gebruik genomen bij haar fabriek in Cléon ten zuiden van Rouen. Met deze en komende uitbreidingen moeten er in Cléon in 2024 meer dan één miljoen EV-motoren per jaar gebouwd worden, waarvan de helft hybride en de helft puur-elektrisch.

Renault is al tien jaar geleden begonnen met de ombouw van de uit 1958 stammende fabriek en heeft er de laatste vier jaar ook 620 miljoen euro geïnvesteerd. De vestiging, waar meer dan 3.200 mensen werken, is daarmee uitgegroeid tot grootste fabriek voor elektrische motoren in Frankrijk. Die worden onder meer toegepast in de Zoé, Twingo ZE en Kangoo ZE.

Hoge prestaties

Cléon is ook de ‘ervaringspool voor de fabricage van elektrische en mechanische installaties met zeer hoge prestaties,’ laat het Franse autobedrijf weten. De nieuwe motoren, ePT160kW, zijn ontwikkeld in samenwerking met toeleverancier Valeo en bestemd voor onder meer de Megane E-Tech.

Transformatie

Directeur industrieel Jose Vicente de los Mozos: “Cléon is het perfecte voorbeeld van de transformatie van de groep naar elektrische voertuigen en in de hele waardeketen. De nieuwe motor wordt ook weer hier gebouwd en versterkt het engagement van Renault Groep aan deze fabriek en haar wens om de elektrische activiteiten op Frans grondgebied te verankeren.’’

Lees ook:
Renaulution betekent ook snelle omwenteling in autoproductie