Stellantis schrapt 1.820 banen in Italië

Stellantis heeft met de Italiaanse vakbonden een akkoord bereikt over het schrappen van nog eens 1.820 arbeidsplaatsen. Dat moet geregeld worden via vervroegde pensionering of vrijwillig ontslag.

De transacties zijn allen op donderdag 15 september uitgevoerd.Stellantis (2022)

Arbeiders die hooguit vier jaar van hun pensionering af zitten, kunnen een premie krijgen van 55.000 euro plus nog eens 20.000 euro als ze al voor eind september opstappen, meldt Automotive News Europe op basis van informatie van de bonden. Een woordvoerder van het autobedrijf heeft de details van de afspraken bevestigd.

Overcapaciteit

Bij de fusie van Fiat Chrysler Automotive en Groupe PSA tot Stellantis was al duidelijk dat er vooral bij de Fiat fabrieken in Italië sprake was van een forse overcapaciteit. Stellantis heeft daarom in dat land een saneringsslag ingezet waarbij duizenden van de nu nog 49.000 werknemers moeten verdwijnen.

Omgebouwd

Stellantis heeft tegelijk wel aangekondigd dat de motoren- en versnellingsbakkenfabriek in het Zuid-Italiaanse Termoli wordt omgebouwd voor de productie van EV-batterijen. Termoli wordt dan één van de drie gigafabrieken voor de autogroep; de andere komen in Frankrijk en Duitsland. De huidige productielijnen in Termoli worden vanaf begin volgend jaar stopgezet waarna vanaf 2026 de eerste batterijen van de band moeten rollen.

Lees ook:
Stellantis stapt uit fabrikantenclub Acea

Stellantis schrapt 1.820 banen in Italië - Automobielmanagement.nl

Stellantis schrapt 1.820 banen in Italië

Stellantis heeft met de Italiaanse vakbonden een akkoord bereikt over het schrappen van nog eens 1.820 arbeidsplaatsen. Dat moet geregeld worden via vervroegde pensionering of vrijwillig ontslag.

De transacties zijn allen op donderdag 15 september uitgevoerd.Stellantis (2022)

Arbeiders die hooguit vier jaar van hun pensionering af zitten, kunnen een premie krijgen van 55.000 euro plus nog eens 20.000 euro als ze al voor eind september opstappen, meldt Automotive News Europe op basis van informatie van de bonden. Een woordvoerder van het autobedrijf heeft de details van de afspraken bevestigd.

Overcapaciteit

Bij de fusie van Fiat Chrysler Automotive en Groupe PSA tot Stellantis was al duidelijk dat er vooral bij de Fiat fabrieken in Italië sprake was van een forse overcapaciteit. Stellantis heeft daarom in dat land een saneringsslag ingezet waarbij duizenden van de nu nog 49.000 werknemers moeten verdwijnen.

Omgebouwd

Stellantis heeft tegelijk wel aangekondigd dat de motoren- en versnellingsbakkenfabriek in het Zuid-Italiaanse Termoli wordt omgebouwd voor de productie van EV-batterijen. Termoli wordt dan één van de drie gigafabrieken voor de autogroep; de andere komen in Frankrijk en Duitsland. De huidige productielijnen in Termoli worden vanaf begin volgend jaar stopgezet waarna vanaf 2026 de eerste batterijen van de band moeten rollen.

Lees ook:
Stellantis stapt uit fabrikantenclub Acea