De samenwerking met GCA dateert van 2010 toen dat bedrijf een overeenkomst sloot met het toenmalige Fiat Chrysler Automobiles FCA voor de productie van Jeeps. Nog maar vier maanden geleden kondigde Stellantis aan het belang in de JV met GAC op te willen voeren van 50 naar 75 procent. GCA reageerde daar toen al gepikeerd op omdat het van niets wist.
Maar nu de JV verliezen blijft leiden en Stellantis in China ook nog altijd niet verder komt dan minder dan 1 procent marktaandeel maakt het in Amsterdam gevestigde autobedrijf er een eind aan: ‘’We zijn tot de conclusie gekomen dat het beter is om de joint-venture te sluiten,’’ aldus een woordvoerder. Het bedrijf hoopt wel dat Jeep haar positie in China verder kan versterken maar dan met auto’s die worden aangevoerd uit het buitenland. De ingreep kost eenmalig 297 miljoen euro wat Stellantis ten laste zal brengen van de resultaten over het eerste halfjaar.
Aandeelhouder
Stellantis heeft ook een akkoord gesloten met Dongfeng over het mogelijke afbouwen van het belang van 3,16 procent dat die Chinese autobouwer heeft in de groep. Dongfeng schoot enkele jaren geleden samen met de Franse staat het toenmalige Groupe PSA te hulp toen dat bedrijf op de rand van de afgrond wankelde en dringend nieuw geld nodig had. Het belang dat Dongfeng toen nam, is bij de fusie van PSA met FCA tot Stellantis verwaterd. Dongfeng mag vanaf nu alle of een deel van haar aandelen aanbieden aan Stellantis zelf, dat wel het recht maar niet de plicht heeft die daadwerkelijk te kopen. Als Dongfeng via een andere weg van de aandelen af wil, dan heeft Stellantis nog een voorkeursrecht.
Lees ook: