EV-fabrikant Faraday Future weer in geldnood

Het Amerikaanse Faraday Future, dat al tijden probeert een luxe en dure elektrische auto op de markt te brengen, heeft met spoed enkele honderden dollars nodig om tot eind dit jaar te kunnen overleven. Faraday Future heeft bovendien de lancering van haar eerste model, de FF 91 EV, wegens de leveringsproblemen opnieuw moeten uitstellen tot het derde of vierde kwartaal van dit jaar.

Faraday Future weigert dienst bij introductie

‘’De onderneming gaat door met vertrouwelijke discussies en onderhandelingen met bepaalde potentiële investeerders over een potentiële financiering om extra kapitaal binnen te halen om de productie activiteiten tot het eind van 2022 en daarna te kunnen betalen,’’ heeft Faraday Future meegedeeld in een bericht aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Hoeveel extra geld precies nodig is ‘hangt af van het verschil tussen de kostenschattingen en de feitelijke kosten.’

Geld tekort

Faraday Future is al een jaar of acht bezig met het ontwikkelen en bouwen van elektrische auto’s maar komt daarvoor regelmatig geld tekort. De koers op Wall Street is in een jaar tijd ook met 80 procent gedaald wat de financieringsmogelijkheden danig bemoeilijkt. Het bedrijf omschrijft zichzelf als IT-, AI- of technologie onderneming maar niet als autofabrikant. In 2015 meldde Faraday Future dat het voor een miljard dollar een nieuwe fabriek zou neerzetten in Las Vegas maar door gebrek aan middelen is nu gekozen voor een al bestaand complex in Californië. De oorspronkelijke oprichters hebben het bedrijf inmiddels verlaten om een ander nieuw bedrijf te starten. Dat heet tegenwoordig Canoo, een EV start-up die eens is genoemd als mogelijke opdrachtgever voor VDL Nedcar maar die momenteel eveneens in financiële problemen verkeert.

Lees ook:

Nog veel vraagtekens rond VDL Nedcar’s klant Canoo 

EV-fabrikant Faraday Future weer in geldnood - Automobielmanagement.nl

EV-fabrikant Faraday Future weer in geldnood

Het Amerikaanse Faraday Future, dat al tijden probeert een luxe en dure elektrische auto op de markt te brengen, heeft met spoed enkele honderden dollars nodig om tot eind dit jaar te kunnen overleven. Faraday Future heeft bovendien de lancering van haar eerste model, de FF 91 EV, wegens de leveringsproblemen opnieuw moeten uitstellen tot het derde of vierde kwartaal van dit jaar.

Faraday Future weigert dienst bij introductie

‘’De onderneming gaat door met vertrouwelijke discussies en onderhandelingen met bepaalde potentiële investeerders over een potentiële financiering om extra kapitaal binnen te halen om de productie activiteiten tot het eind van 2022 en daarna te kunnen betalen,’’ heeft Faraday Future meegedeeld in een bericht aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Hoeveel extra geld precies nodig is ‘hangt af van het verschil tussen de kostenschattingen en de feitelijke kosten.’

Geld tekort

Faraday Future is al een jaar of acht bezig met het ontwikkelen en bouwen van elektrische auto’s maar komt daarvoor regelmatig geld tekort. De koers op Wall Street is in een jaar tijd ook met 80 procent gedaald wat de financieringsmogelijkheden danig bemoeilijkt. Het bedrijf omschrijft zichzelf als IT-, AI- of technologie onderneming maar niet als autofabrikant. In 2015 meldde Faraday Future dat het voor een miljard dollar een nieuwe fabriek zou neerzetten in Las Vegas maar door gebrek aan middelen is nu gekozen voor een al bestaand complex in Californië. De oorspronkelijke oprichters hebben het bedrijf inmiddels verlaten om een ander nieuw bedrijf te starten. Dat heet tegenwoordig Canoo, een EV start-up die eens is genoemd als mogelijke opdrachtgever voor VDL Nedcar maar die momenteel eveneens in financiële problemen verkeert.

Lees ook:

Nog veel vraagtekens rond VDL Nedcar’s klant Canoo