Duitse autobond oneens met stop EV-subsidies

Het Verband der Automobilindustrie is het oneens met het besluit van de Duitse regering om te snijden in de aankoopsubsidies voor elektrische auto’s. ‘’Deze beëindiging is voor de consument meer dan teleurstellend. In een tijd van stijgende kosten en belastingen is het besluit om de overheidssteun eenzijdig en veelomvattend te korten niet te begrijpen. De consument wordt in de steek gelaten en de opmars van de e-mobiliteit wordt afgeremd,’’ aldus voorzitter Hildegard Müller.

Rekenkamer: 'Subsidie stekkerauto's duurder dan gedacht'

De overheidsbijdrage voor hybride auto’s wordt in Duitsland helemaal afgeschaft, die voor BEV’s teruggedraaid terwijl vanaf 1 september volgend jaar alleen nog particuliere autokopers voor een subsidie voor een EV in aanmerking komen. De regering in Berlijn heeft dat besloten na langdurig touwtrekken over de toekomst van de EV-steun.

Het VDA wijst erop dat uit onderzoeken blijkt dat 63 procent van de Duitsers de kosten voor aanschaf van een E-auto te hoog vindt. ‘’De premie was hier een belangrijk instrument om dat op te vangen en meer mensen op de weg van de e-mobiliteit te geleiden. Klimaatpolitieke investeringen betalen zich op de langere termijn altijd terug, het rode potlood is contraproductief en niet duurzaam.’’

Afbouw subsidie te vroeg

Müller erkent wel dat de subsidies uiteindelijk afgebouwd moeten worden maar vindt het moment verkeerd gekozen: ‘’De elektroauto wordt langzamerhand en door de toenemende ombouw van de fabrieken een massaproduct. Daarbij komen ook verdere technologiesprongen en schaaleffecten, zodat de kosten zeker verder dalen. De prijs zou dan zelfs lager kunnen zijn dan die voor een auto met een verbrandingsmotor en dan kan natuurlijk ook de overheidsbijdrage verdwijnen. Maar voor dit moment geldt nog, juist met de blik op de verscherping van de EU-vlootgrenzen, dat de markt een krachtig signaal nodig heeft. Door de steun te stoppen, wordt de kans om een tot nu toe succesvol model voort te zetten bewust verspeeld.’’

Het VDA hekelt ook dat het jaarlijkse maximum voor de in totaal uit te keren EV-subsidies verder wordt teruggedraaid. ‘’Door de corona pandemie en de oorlog in Oekraïne zijn de leveringsketens en de toevoer van grondstoffen massaal ingestort waardoor de aflevering van e-auto’s ernstig is verstoord. De consument moet daar niet voor bestraft worden. Door deze ingrepen weet geen enkele belangstellende meer of hij of zij werkelijk voor de subsidie in aanmerking komt. De koop van een elektrische auto dreigt een loterij te worden. In plaats van de consument aan te zetten om op elektrische mobiliteit over te stappen, schrikken de nieuwe regels de kopers juist af.’’

Lees ook:

Duitse lobbyclubs: verbod op brandstofauto’s komt te vroeg 

Duitse autobond oneens met stop EV-subsidies - Automobielmanagement.nl

Duitse autobond oneens met stop EV-subsidies

Het Verband der Automobilindustrie is het oneens met het besluit van de Duitse regering om te snijden in de aankoopsubsidies voor elektrische auto’s. ‘’Deze beëindiging is voor de consument meer dan teleurstellend. In een tijd van stijgende kosten en belastingen is het besluit om de overheidssteun eenzijdig en veelomvattend te korten niet te begrijpen. De consument wordt in de steek gelaten en de opmars van de e-mobiliteit wordt afgeremd,’’ aldus voorzitter Hildegard Müller.

Rekenkamer: 'Subsidie stekkerauto's duurder dan gedacht'

De overheidsbijdrage voor hybride auto’s wordt in Duitsland helemaal afgeschaft, die voor BEV’s teruggedraaid terwijl vanaf 1 september volgend jaar alleen nog particuliere autokopers voor een subsidie voor een EV in aanmerking komen. De regering in Berlijn heeft dat besloten na langdurig touwtrekken over de toekomst van de EV-steun.

Het VDA wijst erop dat uit onderzoeken blijkt dat 63 procent van de Duitsers de kosten voor aanschaf van een E-auto te hoog vindt. ‘’De premie was hier een belangrijk instrument om dat op te vangen en meer mensen op de weg van de e-mobiliteit te geleiden. Klimaatpolitieke investeringen betalen zich op de langere termijn altijd terug, het rode potlood is contraproductief en niet duurzaam.’’

Afbouw subsidie te vroeg

Müller erkent wel dat de subsidies uiteindelijk afgebouwd moeten worden maar vindt het moment verkeerd gekozen: ‘’De elektroauto wordt langzamerhand en door de toenemende ombouw van de fabrieken een massaproduct. Daarbij komen ook verdere technologiesprongen en schaaleffecten, zodat de kosten zeker verder dalen. De prijs zou dan zelfs lager kunnen zijn dan die voor een auto met een verbrandingsmotor en dan kan natuurlijk ook de overheidsbijdrage verdwijnen. Maar voor dit moment geldt nog, juist met de blik op de verscherping van de EU-vlootgrenzen, dat de markt een krachtig signaal nodig heeft. Door de steun te stoppen, wordt de kans om een tot nu toe succesvol model voort te zetten bewust verspeeld.’’

Het VDA hekelt ook dat het jaarlijkse maximum voor de in totaal uit te keren EV-subsidies verder wordt teruggedraaid. ‘’Door de corona pandemie en de oorlog in Oekraïne zijn de leveringsketens en de toevoer van grondstoffen massaal ingestort waardoor de aflevering van e-auto’s ernstig is verstoord. De consument moet daar niet voor bestraft worden. Door deze ingrepen weet geen enkele belangstellende meer of hij of zij werkelijk voor de subsidie in aanmerking komt. De koop van een elektrische auto dreigt een loterij te worden. In plaats van de consument aan te zetten om op elektrische mobiliteit over te stappen, schrikken de nieuwe regels de kopers juist af.’’

Lees ook:

Duitse lobbyclubs: verbod op brandstofauto’s komt te vroeg