Ook Audi verkoopt minder maar voert omzet op

Audi heeft samen met de andere luxe merken van de VW Groep in het eerste halfjaar 797.587 nieuwe voertuigen afgeleverd. Dat waren er ruim 190.000 ofwel een kleine 20 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de Audi Groep ging echter met 2 procent omhoog naar 29,9 miljard euro. Dat kwam ook hier door hogere verkoopprijzen terwijl voor het eerst ook de verkopen van Bentley zijn meegeteld.

Audi zelf verkocht 785.099 auto’s terwijl er daarnaast 5.090 Lamborghini’s, 7.398 Bentley’s en 33.265 Ducati motoren werden afgeleverd. Dat betekent een daling van 20 procent voor Audi, een groei met 5 procent voor Lamborghini en stabiele verkopen bij Bentley. Dankzij de vaak duurdere modellen en hogere restwaarden schoot de operationele winst met bijna 60 procent omhoog naar 4,9 miljard. De luxe groep binnen Volkswagen AG draait daarmee een marge van 16,5 procent terwijl dat een jaar geleden nog 10,7 procent was.

Van de 829.809 in het eerste halfjaar gebouwde auto’s kwamen er 286.039 uit verschillende fabrieken in China. Dat vertegenwoordigt een aandeel van 35 procent in de totale productie. In de drie Duitse fabrieken werden 256.770 auto’s gebouwd, minder dus dan in China. De Audi fabriek in Vorst bij Brussel nam 25.416 auto’s voor haar rekening wat 18,5 procent meer was dan in de eerste jaarhelft van 2021.

Voorspellingen 2022

De Audi groep hoopt dit jaar nog altijd op 1,8 tot 1,9 miljoen voertuigen uit te komen. Dat zouden er dan ruim 100.000 tot 200.000 meer zijn dan in 2021. In het halfjaarbericht wordt daarbij wel een voorbehoud gemaakt”: ‘’De gevolgen van het verdere verloop van het Rusland/Oekraïne conflict waaronder de onduidelijke gassituatie in Europa en de potentiële gevolgen voor de wereldeconomie kunnen nog altijd niet met voldoende zekerheid worden voorspeld. Verdere risico’s kunnen voortkomen uit ‘bottlenecks’ in de leveringsketen. De ontwikkeling van de grondstoffenmarkt blijft ook onvoorspelbaar, wat ernstige gevolgen kan hebben voor de waardering van grondstoffen hedges. Daarbij komen ook nog mogelijke negatieve effecten van een verslechterende corona pandemie en van de leveringssituatie, met name voor halfgeleiders.’’

Lees ook:

Audi klaagt Nio aan om modelnummers 

Ook Audi verkoopt minder maar voert omzet op - Automobielmanagement.nl

Ook Audi verkoopt minder maar voert omzet op

Audi heeft samen met de andere luxe merken van de VW Groep in het eerste halfjaar 797.587 nieuwe voertuigen afgeleverd. Dat waren er ruim 190.000 ofwel een kleine 20 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de Audi Groep ging echter met 2 procent omhoog naar 29,9 miljard euro. Dat kwam ook hier door hogere verkoopprijzen terwijl voor het eerst ook de verkopen van Bentley zijn meegeteld.

Audi zelf verkocht 785.099 auto’s terwijl er daarnaast 5.090 Lamborghini’s, 7.398 Bentley’s en 33.265 Ducati motoren werden afgeleverd. Dat betekent een daling van 20 procent voor Audi, een groei met 5 procent voor Lamborghini en stabiele verkopen bij Bentley. Dankzij de vaak duurdere modellen en hogere restwaarden schoot de operationele winst met bijna 60 procent omhoog naar 4,9 miljard. De luxe groep binnen Volkswagen AG draait daarmee een marge van 16,5 procent terwijl dat een jaar geleden nog 10,7 procent was.

Van de 829.809 in het eerste halfjaar gebouwde auto’s kwamen er 286.039 uit verschillende fabrieken in China. Dat vertegenwoordigt een aandeel van 35 procent in de totale productie. In de drie Duitse fabrieken werden 256.770 auto’s gebouwd, minder dus dan in China. De Audi fabriek in Vorst bij Brussel nam 25.416 auto’s voor haar rekening wat 18,5 procent meer was dan in de eerste jaarhelft van 2021.

Voorspellingen 2022

De Audi groep hoopt dit jaar nog altijd op 1,8 tot 1,9 miljoen voertuigen uit te komen. Dat zouden er dan ruim 100.000 tot 200.000 meer zijn dan in 2021. In het halfjaarbericht wordt daarbij wel een voorbehoud gemaakt”: ‘’De gevolgen van het verdere verloop van het Rusland/Oekraïne conflict waaronder de onduidelijke gassituatie in Europa en de potentiële gevolgen voor de wereldeconomie kunnen nog altijd niet met voldoende zekerheid worden voorspeld. Verdere risico’s kunnen voortkomen uit ‘bottlenecks’ in de leveringsketen. De ontwikkeling van de grondstoffenmarkt blijft ook onvoorspelbaar, wat ernstige gevolgen kan hebben voor de waardering van grondstoffen hedges. Daarbij komen ook nog mogelijke negatieve effecten van een verslechterende corona pandemie en van de leveringssituatie, met name voor halfgeleiders.’’

Lees ook:

Audi klaagt Nio aan om modelnummers