De orders hebben te maken met omvangrijke projecten van afnemers op het gebied van elektromobiliteit, autonoom rijden en digitale verlichting waaronder radarsensoren, batterij management systemen en all-electric rempedalen, laat Hella weten.

Winstmarge

In het financiële jaar liep de aangepaste winst vergeleken met het voorafgaande boekjaar terug met 45 procent naar 279 miljoen euro. De winstmarge zakte daarmee in van 7,1 naar 4,4 procent. De omzet bleef met ruim 6,32 miljard wel op het peil van het voorafgaande boekjaar. ‘De verkopen in het automotive segment stonden onder invloed van de wereldwijde daling van de productie van lichte voertuigen die ongeveer 9 procent inzakte. Ondanks dat daalden de verkopen met niet meer dan 2,1 procent naar 5,4 miljard euro.’

China

‘Dat dit segment het 6,5 procentpunt beter doet dan de autoproductie is vooral te danken aan groot-volume productielanceringen in China en een hoge vraag naar verlichtings- en elektronicaproducten. Boven alles werd de winstgevendheid gedrukt door het grote tekort aan elektronische componenten, wat leidde tot een lagere capaciteitsbenutting en productie inefficiëntie, alsmede door hogere logistieke en materiaalkosten,’ meldt het bedrijf.

Lees ook:
Toeleveranciers Hella en Faurecia fuseren