‘Gesubsidieerde Duitse EV’s naar buitenland’

Meer dan 130 duizend door de Duitse belastingbetaler gesubsidieerde elektrische auto’s zijn naar het buitenland verdwenen. Van de 890 duizend EV’s die de laatste tien jaar in Duitsland zijn geregistreerd, zijn er nog meer ruim 756.500 in het land.

BMW (2020)

Dat schrijft de Financial Times. Volgens de krant ‘hebben kopers een multi-miljarden euro regeling die is ontworpen om batterij-aangedreven auto’s betaalbaarder te maken voor gewone rijders geëxploiteerd.’ Een klein aantal van de betrokken auto’s is mogelijk afgeschreven maar de meeste zijn – met winst – verkocht aan mensen in buurlanden. Volgens de FT gaat het daarbij onder meer om Denemarken waar de aankoopbelasting op een nieuwe auto hoger is dan in Duitsland.

De Duitse overheid heeft tot nu toe minstens 4,6 miljard euro aan subsidie uitgekeerd aan kopers van elektrische voertuigen. “Tegen de tijd dat we de één miljoenste nieuwe batterij-elektrische auto later dit jaar kunnen registeren, is bijna één-vijfde van die auto’s van de Duitse wegen verdwenen,” zegt analist Matthias Schmidt die het onderzoek heeft uitgevoerd. “De verliezer is de Duitse belastingbetaler die indirect schone lucht in steden buiten Duitsland subsidieert.” De regering in Berlijn heeft al aangekondigd dat de subsidieregeling vanaf 1 januari aanzienlijk wordt uitgekleed. In dat kader moet de koper een auto ook minstens een jaar in eigendom houden, anders wordt de overheidsbijdrage teruggevorderd.

Lees ook:

Markt autodelen in Duitsland soms moeizaam maar lucratief 

‘Gesubsidieerde Duitse EV’s naar buitenland’ - Automobielmanagement.nl

‘Gesubsidieerde Duitse EV’s naar buitenland’

Meer dan 130 duizend door de Duitse belastingbetaler gesubsidieerde elektrische auto’s zijn naar het buitenland verdwenen. Van de 890 duizend EV’s die de laatste tien jaar in Duitsland zijn geregistreerd, zijn er nog meer ruim 756.500 in het land.

BMW (2020)

Dat schrijft de Financial Times. Volgens de krant ‘hebben kopers een multi-miljarden euro regeling die is ontworpen om batterij-aangedreven auto’s betaalbaarder te maken voor gewone rijders geëxploiteerd.’ Een klein aantal van de betrokken auto’s is mogelijk afgeschreven maar de meeste zijn – met winst – verkocht aan mensen in buurlanden. Volgens de FT gaat het daarbij onder meer om Denemarken waar de aankoopbelasting op een nieuwe auto hoger is dan in Duitsland.

De Duitse overheid heeft tot nu toe minstens 4,6 miljard euro aan subsidie uitgekeerd aan kopers van elektrische voertuigen. “Tegen de tijd dat we de één miljoenste nieuwe batterij-elektrische auto later dit jaar kunnen registeren, is bijna één-vijfde van die auto’s van de Duitse wegen verdwenen,” zegt analist Matthias Schmidt die het onderzoek heeft uitgevoerd. “De verliezer is de Duitse belastingbetaler die indirect schone lucht in steden buiten Duitsland subsidieert.” De regering in Berlijn heeft al aangekondigd dat de subsidieregeling vanaf 1 januari aanzienlijk wordt uitgekleed. In dat kader moet de koper een auto ook minstens een jaar in eigendom houden, anders wordt de overheidsbijdrage teruggevorderd.

Lees ook:

Markt autodelen in Duitsland soms moeizaam maar lucratief