Prognose voor wereldwijde automarkt teruggedraaid

Het Duitse Verband der Automobilindustrie heeft de prognose voor de wereldwijde autoverkopen teruggedraaid naar 71,4 miljoen exemplaren. Dat zou dan vrijwel evenveel zijn als in 2021. “Die zwarte nul procent groei betekent dan wel 9,2 miljoen personenauto’s minder dan in pre-corona jaar 2019 en zelfs 13 miljoen minder dan in 2018,” tekent het VDA aan in een persbericht.

Voor Europa gaat het VDA nu uit van 11,3 miljoen personenauto’s, dat is dan 4 procent minder dan vorig jaarFoto: Hedin (2022)

‘Hoewel de Chinese automarkt zich na de omvangrijke lockdowns in het voorjaar en ondanks actuele beperkingen met een grote dynamiek herstelt, worden de verwachtingen voor de VS en Europa vooral door de hoge inflatie en door de rente-ommezwaai gedempt. Dit verslechtert de financieringsomstandigheden voor de consumenten en vermindert de koopkracht.’

Voor Europa gaat het VDA nu uit van 11,3 miljoen personenauto’s, dat is dan 4 procent minder dan vorig jaar. Tot nu toe dacht het Verband nog dat de verkopen in 2022 nagenoeg even hoog uit zouden komen dan vorig jaar. ‘In Europa heeft de Russische aanval op Oekraïne voor toenemende tekorten in de waardeketens gezorgd. De eerder voor de tweede jaarhelft verwachte ontspanning van de leveringsproblemen valt minder sterk uit. Zo worden de markten nog beperkt door de moeilijke beschikbaarheid van halfproducten en grondstoffen, met name het chiptekort. Ook de dalende koopkracht zal voor negatieve effecten zorgen.’

Verhoging consumentenkrediet

Voor de VS denkt het VDA nu aan een daling met 7 procent naar 13,8 miljoen exemplaren. Daar is het probleem vooral dat de voorraden bij de dealers tot een historisch laag niveau zijn gedaald door de lagere autoproductie. Bovendien verhoogt de centrale bank FED de rente nu in snel tempo waardoor consumentenkrediet, bijvoorbeeld voor de aankoop van een auto, aanzienlijk moeilijker te krijgen is.

China, toch al de grootste automarkt ter wereld, is een positieve uitschieter want hier verwacht het VDA een groei van 9 procent naar 23 miljoen voertuigen. Eerder dacht de Duitse organisatie nog dat de Chinese automarkt dit jaar met hooguit 3 procent zou groeien maar de laatste tijd schieten de verkopen weer met dubbele cijfers de hoogte in. “Vooral de steunmaatregelen van de overheid zorgen voor de nodige wind in de rug.”

Lees ook:

Duitse autobond oneens met stop EV-subsidies 

Prognose voor wereldwijde automarkt teruggedraaid - Automobielmanagement.nl

Prognose voor wereldwijde automarkt teruggedraaid

Het Duitse Verband der Automobilindustrie heeft de prognose voor de wereldwijde autoverkopen teruggedraaid naar 71,4 miljoen exemplaren. Dat zou dan vrijwel evenveel zijn als in 2021. “Die zwarte nul procent groei betekent dan wel 9,2 miljoen personenauto’s minder dan in pre-corona jaar 2019 en zelfs 13 miljoen minder dan in 2018,” tekent het VDA aan in een persbericht.

Voor Europa gaat het VDA nu uit van 11,3 miljoen personenauto’s, dat is dan 4 procent minder dan vorig jaarFoto: Hedin (2022)

‘Hoewel de Chinese automarkt zich na de omvangrijke lockdowns in het voorjaar en ondanks actuele beperkingen met een grote dynamiek herstelt, worden de verwachtingen voor de VS en Europa vooral door de hoge inflatie en door de rente-ommezwaai gedempt. Dit verslechtert de financieringsomstandigheden voor de consumenten en vermindert de koopkracht.’

Voor Europa gaat het VDA nu uit van 11,3 miljoen personenauto’s, dat is dan 4 procent minder dan vorig jaar. Tot nu toe dacht het Verband nog dat de verkopen in 2022 nagenoeg even hoog uit zouden komen dan vorig jaar. ‘In Europa heeft de Russische aanval op Oekraïne voor toenemende tekorten in de waardeketens gezorgd. De eerder voor de tweede jaarhelft verwachte ontspanning van de leveringsproblemen valt minder sterk uit. Zo worden de markten nog beperkt door de moeilijke beschikbaarheid van halfproducten en grondstoffen, met name het chiptekort. Ook de dalende koopkracht zal voor negatieve effecten zorgen.’

Verhoging consumentenkrediet

Voor de VS denkt het VDA nu aan een daling met 7 procent naar 13,8 miljoen exemplaren. Daar is het probleem vooral dat de voorraden bij de dealers tot een historisch laag niveau zijn gedaald door de lagere autoproductie. Bovendien verhoogt de centrale bank FED de rente nu in snel tempo waardoor consumentenkrediet, bijvoorbeeld voor de aankoop van een auto, aanzienlijk moeilijker te krijgen is.

China, toch al de grootste automarkt ter wereld, is een positieve uitschieter want hier verwacht het VDA een groei van 9 procent naar 23 miljoen voertuigen. Eerder dacht de Duitse organisatie nog dat de Chinese automarkt dit jaar met hooguit 3 procent zou groeien maar de laatste tijd schieten de verkopen weer met dubbele cijfers de hoogte in. “Vooral de steunmaatregelen van de overheid zorgen voor de nodige wind in de rug.”

Lees ook:

Duitse autobond oneens met stop EV-subsidies