De Europese automarkt is in augustus, na dertien maanden met dalingen, eindelijk weer eens in de plus uitgekomen. Met 650.305 exemplaren kwam het aantal registraties van personenauto’s 4,4 procent hoger uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste acht maanden van dit jaar liggen de autoverkopen in Europa nog altijd wel bijna 12 procent lager dan een jaar eerder. “Ondanks de recente verbetering wegen de eerdere dalingen negatief op de cumulatieve prestaties,” tekent autokoepel Acea aan.

De Brusselse organisatie maakt na de zomerpauze in september altijd de cijfers voor juli en augustus tegelijk bekend. In juli was nog wel sprake van een daling met 10,4 procent. Dat was wel de geringste jaarlijkse terugloop sinds februari 2022. In juli deden van de grootste vier autolanden vooral Duitsland en Spanje het slecht met dalingen van rond de 13 procent. In augustus is in veel landen echter een verbetering zichtbaar. Zo liet het belangrijkste autoland Duitsland een toename zien met 3 procent terwijl Italië en Spanje zelfs rond plus 10 procent zaten.

Grootste autoverkoper

Over acht maanden gezien blijft Volkswagen Group op afstand de grootste autoverkoper van Europa met iets meer dan 1,5 miljoen geregistreerde exemplaren. Dat is echter wel bijna 280 duizend ofwel een kleine 16 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Stellantis blijft tweede maar zag de registraties met bijna 19 procent dalen naar 1.235.435. De Renault Group houdt voorlopig vast aan de derde plaats met 625.835 stuks, een daling met een bescheiden 9 procent. Hyundia/Kia haalt echter wel snel in, met ook in augustus weer hogere verkopen dan Renault c.s., maar blijft over het jaar tot nu toe met 579.783 stuks – 6 procent meer op jaarbasis – voorshands nog de vierde autogroep in Europa. De Top Vijf wordt volgemaakt door Toyota dat met 434.393 auto’s op vrijwel hetzelfde niveau uitkwam als een jaar geleden.

Lees ook:

Prognose voor wereldwijde automarkt teruggedraaid