‘Tesla stopt met Duitse batterijfabriek en verkiest de VS’

Ondanks de miljarden aan Duitse overheidssteun voor de fabriek geeft Tesla voorlopig de voorkeur aan Texas.

De bouw van de Duitse batterijfabriek is al redelijk ver gevorderd en de fabriek zou binnen afzienbare tijd operationeel kunnen zijnTesla (2022)

Tesla ziet voorlopig af van de bouw van de batterijfabriek bij zijn Gigafactory in het Duitse Grünheide. De autofabrikant kiest er voorlopig voor om de batterijen in de nieuwe fabriek in Texas te fabriceren. Dan kan het bedrijf profiteren van belastingvoordelen voor EV’s die president Biden heeft doorgevoerd, zo meldt Automotive News Europe. Duitsland is verontwaardigd over het besluit.

Die maatregelen, die tot 7.500 dollar subsidie per auto kunnen oplopen, gelden alleen voor auto’s die volledig in de VS zelf zijn gebouwd. De bouw van de Duitse batterijfabriek is al redelijk ver gevorderd en de fabriek zou binnen afzienbare tijd operationeel kunnen zijn. Tesla zou mogelijk nog wel onderdelen en technische deskundigen uit Duitsland willen halen maar zet de batterijfabriek zelf in Austin neer.

Aanslag

In Duitsland is verontwaardiging gereageerd op de berichten. Zo zegt Jörg Steinbach, minister voor Economie van de deelstaat Brandenburg, waar de Tesla-fabriek staat: “Dit is een aanslag op de Europese markt. Biden giet het ‘Buy American’ dogma in een groen jasje. De president haalt met enorme steunbedragen Amerikaanse ondernemingen weer terug naar eigen land.” Steinbach waarschuwt daarbij dat de landsregering de afspraken met Tesla nog eens goed onder de loep moet nemen mocht de batterijfabriek inderdaad voorlopig in de ijskast gaan. Hij doelt daarbij vooral op de miljarden overheidssteun die Tesla voor de Duitse fabriek heeft ontvangen. De Gigafactory van Tesla is sinds dit jaar operationeel en is met de nodige vertraging tot stand gekomen.

‘Tesla stopt met Duitse batterijfabriek en verkiest de VS’ - Automobielmanagement.nl

‘Tesla stopt met Duitse batterijfabriek en verkiest de VS’

Ondanks de miljarden aan Duitse overheidssteun voor de fabriek geeft Tesla voorlopig de voorkeur aan Texas.

De bouw van de Duitse batterijfabriek is al redelijk ver gevorderd en de fabriek zou binnen afzienbare tijd operationeel kunnen zijnTesla (2022)

Tesla ziet voorlopig af van de bouw van de batterijfabriek bij zijn Gigafactory in het Duitse Grünheide. De autofabrikant kiest er voorlopig voor om de batterijen in de nieuwe fabriek in Texas te fabriceren. Dan kan het bedrijf profiteren van belastingvoordelen voor EV’s die president Biden heeft doorgevoerd, zo meldt Automotive News Europe. Duitsland is verontwaardigd over het besluit.

Die maatregelen, die tot 7.500 dollar subsidie per auto kunnen oplopen, gelden alleen voor auto’s die volledig in de VS zelf zijn gebouwd. De bouw van de Duitse batterijfabriek is al redelijk ver gevorderd en de fabriek zou binnen afzienbare tijd operationeel kunnen zijn. Tesla zou mogelijk nog wel onderdelen en technische deskundigen uit Duitsland willen halen maar zet de batterijfabriek zelf in Austin neer.

Aanslag

In Duitsland is verontwaardiging gereageerd op de berichten. Zo zegt Jörg Steinbach, minister voor Economie van de deelstaat Brandenburg, waar de Tesla-fabriek staat: “Dit is een aanslag op de Europese markt. Biden giet het ‘Buy American’ dogma in een groen jasje. De president haalt met enorme steunbedragen Amerikaanse ondernemingen weer terug naar eigen land.” Steinbach waarschuwt daarbij dat de landsregering de afspraken met Tesla nog eens goed onder de loep moet nemen mocht de batterijfabriek inderdaad voorlopig in de ijskast gaan. Hij doelt daarbij vooral op de miljarden overheidssteun die Tesla voor de Duitse fabriek heeft ontvangen. De Gigafactory van Tesla is sinds dit jaar operationeel en is met de nodige vertraging tot stand gekomen.