Invoering digitale tachograaf uitgesteld

De invoering van de digitale tachograaf is met vijf maanden uitgesteld.

Het apparaat waarmee rij- en rusttijden van vrachtwagens en bussen worden geregistreerd, wordt nu vanaf 1 januari 2006 verplicht voor vrachtwagens en bussen en niet – zoals eerder gepland – vanaf augustus 2005. Dit hebben de transportministers in de Transportraad besloten. Reden voor het uitstel is dat nog niet alle landen van de Europese Unie klaar zijn voor de invoering van het digitale systeem. Nederland was overigens wel klaar voor de invoering in augustus. Tot 1 januari 2006 zijn zowel analoge als digitale tachografen toegestaan. Binnenkort stuurt de Europese Commissie een brief over het uitstel naar de lidstaten. De digitale tachograaf moet de analoge tachograaf gaan vervangen. Goede registratie hiervan is van belang voor een effectieve handhaving van de rij- en rusttijden in het vracht- en busvervoer.

Invoering digitale tachograaf uitgesteld - Automobielmanagement.nl

Invoering digitale tachograaf uitgesteld

De invoering van de digitale tachograaf is met vijf maanden uitgesteld.

Het apparaat waarmee rij- en rusttijden van vrachtwagens en bussen worden geregistreerd, wordt nu vanaf 1 januari 2006 verplicht voor vrachtwagens en bussen en niet – zoals eerder gepland – vanaf augustus 2005. Dit hebben de transportministers in de Transportraad besloten. Reden voor het uitstel is dat nog niet alle landen van de Europese Unie klaar zijn voor de invoering van het digitale systeem. Nederland was overigens wel klaar voor de invoering in augustus. Tot 1 januari 2006 zijn zowel analoge als digitale tachografen toegestaan. Binnenkort stuurt de Europese Commissie een brief over het uitstel naar de lidstaten. De digitale tachograaf moet de analoge tachograaf gaan vervangen. Goede registratie hiervan is van belang voor een effectieve handhaving van de rij- en rusttijden in het vracht- en busvervoer.