De nieuwe toepassing van ROB-Net heet officieel ROB-EF. Optisch is het een kleine toevoeging, want het systeem kent vanaf nu slechts één knopje meer – dat van Factuur. Maar de totstandkoming is een enorme klus geweest, zegt de Vereniging ROB. Bovendien zal de uitbreiding grote gevolgen hebben voor de samenwerking tussen leasemaatschappijen en hun ROB-leveranciers. Elektronisch factureren moet beide partijen veel geld en tijd besparen. Volvo en Opel waren een van de eerste merken die de mogelijkheden onderkenden; zij participeerden dan ook in de pilot. En nu zijn de Volvo-dealers de eersten die hun dealermanagementsysteem (DMS) hebben aangepast. Dat aanpassen blijkt echter nog niet branchebreed te gebeuren. Pakketleveranciers die het nog laten afweten zijn bijvoorbeeld ADA (onder andere Mazda- en Hyundai-dealers), OEC (veel Fiat, Alfa, BMW en Seat) en de leverancier van Pon-dealers (VW, Audi en Porsche). Ook de Kwik-Fit- en Profile-filialen hebben nog geen actie ondernomen. Dit alles tot onbegrip van John Spies, voorzitter van de Vereniging ROB en tevens operationeel directeur van ING Car Lease: “Het kan gewoon niet zijn dat partijen de urgentie niet inzien van ROB-EF. Vooral importeurs moeten druk zetten op hun pakketleveranciers. Anders missen ze de boot. Bovendien zal ING Car Lease op termijn leveranciers verplichten alleen nog maar elektronisch te factureren.” Meer hierover in AM nummer 4.