De dochter van Rabobank biedt 30,25 euro per aandeel Athlon. Die prijs is inclusief het dividend van 95 eurocent over 2005. De koers van Athlon op Euronext Amsterdam steeg vandaag direct fors op het nieuws, met dik vijftien procent tot 29,90 euro. De directie van Athlon steunt het bod. Bovendien hebben aandeelhouders, die samen 44 procent van de aandelen houden, toegezegd hun stukken te zullen aanmelden onder het bod, aldus nieuwsdienst Dow Jones. Beide bedrijven zeggen door de samenvoeging een leidende positie in Nederland te bereiken. Athlon heeft een leaseportefeuille van 72 duizend auto's in Nederland en De Lage Landen heeft er 35 duizend. Athlon heeft daarnaast ook nog circa 65 duizend auto's in andere landen, zoals Frankrijk, Duitsland en België. Daarmee wordt de combinatie de nummer twee in Nederland, achter Leaseplan, en voor de nummer drie ING Car Lease. Na voltooiing van de overname zal de directie van de nieuwe combinatie bestaan uit huidig Athlon-cfo Jan Slootweg en Athlon-bestuurder Norbert van den Eijnden (foto). Een derde nieuw bestuurslid zal benoemd worden. Huidig Athlon-chef Henk Bierstee en Athlon-bestuurder Claus zullen terugtreden. Bierstee zegt in een toelichting geen gedwongen ontslagen te verwachten. De back-office van beide bedrijven zal volledig worden geïntegreerd. Analist Geert-Jan Hoppers van Van Lanschot Bankiers noemt het bod ‘niet spectaculair’. Hij vindt het ‘zeker geen knock-out bod’, met circa tien tot elf maal de verwachte winst over 2006-2007. De analist mist de logica tussen deze twee partijen om samen te gaan. “Het is vooral geënt op Nederland. Daar worden ze een grotere speler, maar de Nederlandse markt groeit niet zo heel hard, het is een volwassen markt.” Door de overname krijgt De Lage Landen de buitenlandse portefeuille van Athlon in handen. “Maar die blijft marginaal, aangezien Lage Landen daar nog niets had.”