Op woensdag 26 april wordt in het NH Schiphol Airport Hotel een seminar georganiseerd over de toepassing van het additief AdBlue in zware vrachtauto’s en bussen. De presentatie wordt in het Nederlands gegeven en duurt een ochtend. Toegang is gratis. Volgens de organisator zijn veel fleetowners en transportbedrijven niet goed op de hoogte van de impact van de nieuwe emissiewetgeving Euro4 en -5 en van het inzetten van SCR-trucks. Om die reden werken de grote Europese truckfabrikanten samen om de website www.FindAdBlue.com te lanceren. Bovendien steunen zij een reeks van (gratis) seminars voor de Europese gebruikers in de periode april tot juni. De seminars worden ook gesponsord door oliemaatschappijen en AdBlue-leveranciers. De betrokken truckfabrikanten zijn Scania, Iveco, Mercedes-Benz, MAN, Volvo, Renault en DAF. “We hebben compacte seminars op maat gemaakt voor transporteurs die altijd heel weinig tijd hebben. Het is voor gebruikers van trucks met AdBlue-tanks of gebruikers die dergelijke auto’s op korte termijn zullen gaan inzetten. Tussen 10.00 en 13.00 uur krijgen de bezoekers een reeks korte presentaties. Daarin geven we hen alle nodige informatie over de emissiewetgeving, de marktontwikkelingen van trucks, de AdBlue-toevoeging en de totale kosten van Euro-4 en -5 voertuigen”, aldus marketingdirecteur Kingsley Maunder van het Engelse Integer Research. Zijn bedrijf begeleidt de voorlichtingcampagne van AdBlue in Europa en exploiteert de website www.FindAdBlue.com . SCR staat voor Selective Catalytic Reduction. Het systeem wordt in het uitlaatsysteem van vrachtauto’s gemonteerd. Het additief AdBlue reageert met NOx-gassen die een belangrijke bron van luchtvervuiling zijn. Door de AdBlue wordt het NOx omgezet in water en stikstof die allebei onschadelijk zijn. De emissienorm Euro4 voor bedrijfsauto’s moet in oktober 2006 volledig zijn geïmplementeerd, de strengere Euro5 is in oktober 2009 aan de orde. Onder andere in Duitsland zijn bij de aanschaf van SCR-trucks belastingvoordelen te behalen. Men wil de aanschaf van Euro4- en Euro5-voertuigen daarmee stimuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding