De Zweedse truckfabrikant betaalt 195 miljoen dollar voor een aandeel van dertien procent in Nissan Diesel en heeft bovendien een optie op de resterende zes procent. Het is mogelijk dat dit wordt gevolgd door een deal met Dongfeng hoewel daarover formeel geen besprekingen worden gevoerd. Dongfeng is de grootste truckfabrikant in China en voor vijftig procent in handen van Nissan. Er worden veel meer samenwerkingen tussen truckfabrikanten verwacht. Zij moeten namelijk zwaar investeren om aan de emissie-normen te kunnen voldoen die in 2010 in Amerika en in 2012 in Europa van kracht worden. Dat wordt als een probleem gezien voor de totale truckwereld die qua aantallen natuurlijk veel kleiner is dan de personenautomarkt. Topman Carlos Ghosn van de Renault-Nissan Alliantie zegt in de zakenkrant Financial Times dat hij verwacht dat de deal van Nissan Diesel met Volvo zich zal uitbreiden naar Dongfeng in China. “Nissan blijft investeren in China. Door de samenwerking met Volvo zoeken we naar kansen om Dongfeng meer concurrerend en winstgevender te maken.” Nissan Diesel is de vierde truckfabrikant van Japan met een jaarproductie van veertigduizend eenheden.