Al eerder zei topman Samuelsson van MAN iets dergelijks. Nu heeft ook chef Pischetsrieder van Volkswagen hetzelfde gezegd, aldus Financial Times. Volkswagen is de grootste aandeelhouder van Scania met 34 procent van het zeggenschap. Pischetsrieder (zie foto) heeft gezegd dat zijn bedrijf graag zijn bedrijfswagenactiviteiten wil inzetten om mee te doen aan volgende golf van fusies en overnames. VW bouwt trucks in Brazilië en bestelauto’s in Europa. Maar Pischetsrieder zei ook dat hij andere opties overweegt. Hij zou hiermee de druk op Scania opvoeren om die te bewegen opnieuw te gaan praten over het overnemen van de truckactiviteiten van VW. Tot zover heeft Leif Östling, de chef van Scania, geweigerd de Braziliaanse truckactiviteiten over te nemen. Scania wordt als belangrijke partij in het consolidatieproces gezien en is zelf meteen ook het belangrijkste doelwit voor MAN. Dat merk wordt geleid door Hakan Samuelsson die van Scania afkomstig is. Scania ziet niets in een fusie of overname met of door Volvo omdat het niet zinvol zou zijn twee merken met dezelfde 'customer base' samen te voegen. In de truckwereld leeft de overtuiging dat emissie-eisen de grote merken zullen dwingen meer te gaan samenwerken om zo de kosten te drukken. De twee grootste merken (Volvo en DC) willen overal ter wereld kostenreducties en zetten daarmee druk op de kleinere merken. Voor samenvoegingen komen behalve MAN en Scania ook nog Iveco, Navistar, Paccar en Isuzu in beeld.