De leasesector (VNA) liet onlangs nog weten erg tevreden te zijn over de groei van het leasewagenpark. Maar dat de ontwikkeling geen gelijke tred houdt met de inzet van nieuwe lease-auto’s blijkt uit de jongste cijfers van RDC. Dit jaar (tot en met mei) zijn er zelfs minder nieuwe lease-auto’s geregistreerd dus er wordt steeds langer met een leaseauto gereden. In vijf maanden tijd namen leasemaatschappijen dit jaar gezamenlijk 66.444 auto’s af, tegenover 67.325 (-1,3 procent) in dezelfde periode in 2006. De belangrijkste leasemerken (Volkswagen, Opel, Peugeot en Renault) hebben zwaar te lijden onder deze ontwikkeling. Anderzijds weten Ford, Volvo en Toyota juist steeds beter in de leaseparken binnen te dringen. Het particuliere segment (45 procent van de totaalmarkt!) blijft gestaag groeien. In de eerste vijf maanden kocht de ‘gewone’ consument 109.435 nieuwe auto’s, 1,1 procent meer dan het voorgaande jaar. De grootste merken in dit segment (Toyota, Opel en Peugeot) profiteren volop van de marktgroei en noteren alle drie kloeke volumewinsten. Meer over dit onderwerp in de speciale uitgave Zakenauto van het Jaar bij AM nummer 12 van 29 juni. Een compleet cijferoverzicht is te vinden op www.aumacon.nl .

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding