“Bijtelling in geen verhouding meer tot het genoten voordeel”

Leasemaatschappijen laken het voornemen van het kabinet om de fiscale bijtelling te verhogen. Die plannen – in combinatie overigens met een btw- en accijnsverhoging – lekten gisteren uit. De Telegraaf meldt dat de bijtelling omhoog gaat van 22 naar

Zakkenvullerij (VNA), zeer teleurstellend (LeasePlan), een enorme flater (Athlon), erg rigide (ING Car Lease). De reacties van de leasebranche op de plannen van de overheid liegen er niet om. Hoewel alle partijen een slag om de arm houden: men hoopt dat de definitieve plannen op Prinsjesdag hen wat milder zullen stemmen. “We hopen dat de regering alsnog met een bredere visie komt op het geheel. Eentje die bijvoorbeeld recht doet aan het principe ‘de vervuiler betaalt’. Ook zien we graag concrete stappen op het gebied van rekeningrijden”, aldus Ivo Lissone, commercieel directeur van ING Car Lease. Berno Kleinherenbrink, algemeen directeur van LeasePlan, kan het niet begrijpen dat de zakelijke rijders, de kurk van de Nederlandse economie, zo hard worden aangepakt. “Op een heel simpele manier wordt de zakelijke rijder gestraft. Heel teleurstellend”. Kleinherenbrink wijst er overigens op dat door de stijging van de btw-heffing de fiscale waarde van auto’s ook zullen stijgen. Dat betekent dat de bijtelling nóg hoger uitpakt. Dubbel gepakt dus. Volgens Richard Sikkel, algemeen directeur van Athlon Car Lease, staat de bijtelling straks in geen verhouding meer tot het genoten voordeel. “Erger is nog dat dit zal leiden tot een sterke toename van het aantal mensen dat er een tweede, veelal oudere en dus vuilere auto op zal nahouden om daar de privé-kilometers mee te gaan rijden. Daarmee vererger je ook nog de parkeerproblematiek in de Vinex-wijken. De plannen zijn een regelrechte flater.” Overigens vreest niemand dat de status van de leaseauto door deze maatregelen zal inboeten. De leaseauto blijft aantrekkelijk. “Dat weet de overheid ook en daarom durven ze met deze maatregel te komen”, meent Kleinherenbrink. Bij ING Car Lease denkt men dat leaserijders wellicht op zoek gaan naar alternatieve constructies om te bijtelling te omzeilen. En dan niet alleen door de leaseauto alleen maar zakelijk in te zetten. Lissone denkt bijvoorbeeld aan privé-leaseconstructies.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

“Bijtelling in geen verhouding meer tot het genoten voordeel” - Automobielmanagement.nl

“Bijtelling in geen verhouding meer tot het genoten voordeel”

Leasemaatschappijen laken het voornemen van het kabinet om de fiscale bijtelling te verhogen. Die plannen – in combinatie overigens met een btw- en accijnsverhoging – lekten gisteren uit. De Telegraaf meldt dat de bijtelling omhoog gaat van 22 naar

Zakkenvullerij (VNA), zeer teleurstellend (LeasePlan), een enorme flater (Athlon), erg rigide (ING Car Lease). De reacties van de leasebranche op de plannen van de overheid liegen er niet om. Hoewel alle partijen een slag om de arm houden: men hoopt dat de definitieve plannen op Prinsjesdag hen wat milder zullen stemmen. “We hopen dat de regering alsnog met een bredere visie komt op het geheel. Eentje die bijvoorbeeld recht doet aan het principe ‘de vervuiler betaalt’. Ook zien we graag concrete stappen op het gebied van rekeningrijden”, aldus Ivo Lissone, commercieel directeur van ING Car Lease. Berno Kleinherenbrink, algemeen directeur van LeasePlan, kan het niet begrijpen dat de zakelijke rijders, de kurk van de Nederlandse economie, zo hard worden aangepakt. “Op een heel simpele manier wordt de zakelijke rijder gestraft. Heel teleurstellend”. Kleinherenbrink wijst er overigens op dat door de stijging van de btw-heffing de fiscale waarde van auto’s ook zullen stijgen. Dat betekent dat de bijtelling nóg hoger uitpakt. Dubbel gepakt dus. Volgens Richard Sikkel, algemeen directeur van Athlon Car Lease, staat de bijtelling straks in geen verhouding meer tot het genoten voordeel. “Erger is nog dat dit zal leiden tot een sterke toename van het aantal mensen dat er een tweede, veelal oudere en dus vuilere auto op zal nahouden om daar de privé-kilometers mee te gaan rijden. Daarmee vererger je ook nog de parkeerproblematiek in de Vinex-wijken. De plannen zijn een regelrechte flater.” Overigens vreest niemand dat de status van de leaseauto door deze maatregelen zal inboeten. De leaseauto blijft aantrekkelijk. “Dat weet de overheid ook en daarom durven ze met deze maatregel te komen”, meent Kleinherenbrink. Bij ING Car Lease denkt men dat leaserijders wellicht op zoek gaan naar alternatieve constructies om te bijtelling te omzeilen. En dan niet alleen door de leaseauto alleen maar zakelijk in te zetten. Lissone denkt bijvoorbeeld aan privé-leaseconstructies.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding