Het kabinet kan daardoor een belastingtegenvaller van tientallen miljoenen euro's verwachten. Dat stelt marktleider leasemaatschappij Leaseplan in De Telegraaf, na onderzoek van TNS-Nipo onder 1300 leaserijders. Een andere oplossing zien leaserijders door per 1 januari meteen te stoppen met privé-gebruik van de auto van de baas. De bijtelling geldt dan niet. Ongeveer 25.000 automobilisten kiezen daarvoor. "Als ze de keuze hadden, zou 46 procent een auto met lagere aanschafwaarde nemen, maar het gros moet wachten tot het contract voor de huidige wagen afloopt", zegt marketing-directeur Rob Keulemans van Leaseplan. "Het tekent het onrechtvaardige van de nieuwe belastingmaatregel." Leasecontracten lopen doorgaans vier jaar. Ongeveer 25 tot dertig procent van het leasewagenpark wordt jaarlijks vernieuwd omdat het contract afloopt of een baan wordt opgezegd. Komend jaar zal volgens berekeningen van Leaseplan al circa vijftien procent van de leaserijders minder uitgeven aan de aanschaf van een lease-auto. "Het kabinet zou de verhoging pas bij nieuwe contracten van kracht moeten laten worden. Een groot aantal zakelijke rijders voelt zich klem zitten. Een auto die tien procent voordeliger is in de aanschaf, compenseert al de verhoging van de bijtelling", rekent Keulemans voor. Uit reacties die Leaseplan binnenkrijgt, blijkt dat veel automobilisten het stoppen met privé rijden daarnaast nog overwegen. Door een eigen auto te kopen en daar privé mee te rijden, betalen ze helemaal geen bijtelling meer. De bijtelling voor een auto van de baas gaat komend jaar omhoog van 22 naar zeker 25 procent van de cataloguswaarde van de auto. Dat moet een werknemer optellen bij zijn inkomen en er belasting over betalen. Het kabinet hoopt hier circa 250 miljoen euro extra mee op te halen. "Lease-auto's zijn nieuw en vaak minder vervuilend. Maar de eigen auto is doorgaans een oudere tweedehands wagen die meer milieubelastend is dan de nieuwe modellen. De maatregel zorgt dus voor extra vervuiling", zegt Renate Hemerik, voorzitter van vereniging Nederlandse leasemaatschappijen. Opvallend genoeg zien slechts twee van de 1300 respondenten het openbaar vervoer als alternatief voor de auto voor het reizen in hun vrije tijd.