Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat leasemaatschappij LeasePlan door TNS NIPO liet uitvoeren onder zijn leaserijders. Het verminderen van de filedruk door het mijden van de spits moet dus voornamelijk buiten de groep leaserijders worden gezocht, concludeert LeasePlan. Het potentieel van de groep leaserijders voor de proef spitsmijden lijkt hiermee beperkt. Dit is opvallend omdat de overheid juist de leaserijder heeft uitgekozen om als eerste over te stappen op het spitsmijden. Volgens LeasePlan lijkt meer potentieel voor zowel de file en het milieu te zitten in de groep werknemers die incidenteel een zakelijke rit maken. Die rijden ‘steevast’ met de privé-auto naar het werk en zouden bovendien in oudere, meer vervuilende, auto’s rijden. Zo redeneert de leasemaatschappij. Spitsmijden onder leaserijders moet samen gaan met andere initiatieven, stelt directeur Kleinherenbrink van LeasePlan. Toch zou een meerderheid van de leaserijders spitsmijden wel als een mogelijke oplossing zien. Veel mensen vinden het een gezamenlijke taak van overheid en werkgevers, waarbij het opvallend is dat meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat de werkgever hierbij het voortouw zou moeten nemen. LeasePlan, dat positief heeft gereageerd op het verzoek van minister Eurlings om deel te nemen in de proef spitsmijden. Maar het bedrijf is van mening dat initiatieven die de incidenteel zakelijke rijder met een privé-auto uit de file krijgt van groot belang zijn. Een mogelijke oplossing is het stimuleren van poolauto’s. In die context verwijst LeasePlan naar zijn dochterbedrijf Mobility Mixx waarmee werknemers zonder leaseauto gebruik kunnen maken van een poolauto waarmee de noodzaak om met de privé-auto naar het werk te gaan verdwijnt. In de praktijk zou blijken dat dertig procent van de werknemers als gevolg van dit poolautosysteem met de fiets of openbaar vervoer naar het werk te komen.