Guerrillamarketing heet dat tegenwoordig. Het is eigenlijk illegaal maar het is niet stuitend. In de nacht van 10 op 11 december liet ING Car Lease op kantorenpark de Zuidas langs de A10-Zuid in Amsterdam op verschillende plaatsen parkeerplaatsen markeren. De 50.000 mensen die in de omgeving van de Zuidas werken, hebben gek moeten opkijken toen ze op veel plaatsen op de grond ‘Niet parkeren’-tekens zagen staan, met de tekst: ‘Gereserveerd voor klanten van ING Car Lease’. ING Car Lease schakelde het Britse SAS (Street Advertising Services, zie http://www.streetadvertisingservices.com ) in om ’s nachts overal op de Zuidas parkeerplaatsen aan te brengen. Nepparkeerplaatsen dus, maar net echt. En nee deze bedriegertjesreclame is geen vervuiling, want SAS maakt namelijk gebruik van een methode waarbij ze onder hoge druk met water en stoom een beeld op straat creëren. Dit letterlijke schoonspuiten is legaal (je maakt immers schoon), haast ING Car Lease te melden tegenover marketingweblog Molblog. De methode brengt geen schade toe aan het milieu. De boodschap blijft afhankelijk van de hoeveelheid vervuiling een paar weken zichtbaar. ‘We wilden graag meer exposure in die regio, maar wel op een goede en onderscheidende manier. Wat is er nu mooier dan het ING Car Lease logo op verschillende plekken, een paar weken lang op de Zuidas te hebben staan?’ zegt Ivo Lissone, Director Sales & Marketing van ING Car Lease op Molblog.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding