Op 1 januari is de nieuwe fiscale bijtelling voor leaseauto’s van kracht gegaan. De bijtelling voor auto’s met een benzinemotor die maximaal 110 gram CO2 per kilometer uitstoot, of diesels met een uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer, ging omlaag naar veertien procent. De bijtelling van de meeste andere auto’s ging omhoog van 22 naar 25 procent. Uit onderzoek van TNS NIPO zou blijken dat de helft van de zakelijke rijders graag wil overstappen op goedkopere en schonere auto’s om de hogere bijtelling te compenseren. Maar de meeste leaserijders die vóór het bekend worden van de nieuwe maatregel een nieuwe leaseauto hebben besteld, zitten aan een leasecontract van een paar jaar vast. De actie van LeasePlan springt hier op in en ‘heeft de hand weten te leggen op ruim tweehonderd hybride auto’s’, en heeft nog eens een aantal honderden auto’s in bestelling. Het gaat om de Honda Civic Hybrid. Voor iemand die overstapt van een middenklasser uit het C-segment (zoals een VW Golf of Ford Focus) zal het fiscaal voordeel ongeveer 1200 euro netto per jaar zijn. De actie loopt tot 31 maart van dit jaar en geldt ook voor klanten van andere leasemaatschappijen. Leaseplan pleit daarnaast voor een verruiming van de fiscale regeling. De huidige korting op de bijtelling lijkt een goed begin maar er zijn in de hele wereld nog maar een paar modellen die aan de criteria voldoen. Steeds meer leaserijders kiezen voor een auto met een A- of B-label. Hoewel dat relatief minder milieuonvriendelijke auto’s zijn, betalen ook deze berijders gewoon de 25 procent bijtelling. Zij betalen daarmee nu net zo veel als voor energieverslindende auto’s. Als de overheid wil bevorderen dat meer mensen naar een energiezuinige auto overstappen, is het van belang dat de korting op de bijtelling wordt afgestemd op het energielabel. Bijvoorbeeld veertien procent bijtelling voor een auto met een A-label, achttien voor een B-label en zo oplopend tot wellicht zelfs dertig procent voor auto’s met een G-label, aldus LeasePlan.