Nederlandse leaserijders betalen nu nog de hoogste fiscale bijtelling van Europa, ongeacht hun rijgedrag of autokeuze. LeasePlan vindt het fiscale regime ‘te stringent en weinig milieubewust’. Volgens de wet wordt 25 procent van de nieuwwaarde van een leaseauto waarin meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé wordt gereden, opgeteld bij het belastbaar inkomen. Het maakt daarbij geen verschil of de berijder 501 of tienduizend privékilometers maakt. LeasePlan stelt dat het eerlijker zou zijn als een berijder een hogere bijtelling voor meer privégebruik betaalt. Directeur Berno Kleinherenbrink. “Wij denken aan een bijtelling van 25 procent of meer voor wie jaarlijks meer dan 7500 privékilometers rijdt. Maar daar staat tegenover dat de overheid ook die mensen moet stimuleren die de auto minder vaak gebruiken. Dit kan door de bijtelling bijvoorbeeld te verlagen naar tien procent voor minder dan drieduizend kilometer per jaar. Pas dan krijgen de berijders een echte financiële prikkel om minder te gaan rijden en de fiscus loopt geen belastinginkomsten mis, zo claimt LeasePlan dat verder beweert dat de dienst belangstelling toont voor het systeem. De dienst hoeft dan niet meer steekproefsgewijs controles uit te voeren en kunnen dus geld besparen. Leaseplan pleit daarnaast voor een betere afstemming van de bijtellingregeling op het energielabel. Steeds meer leaserijders kiezen voor een auto met een A- of B-label. Hoewel dat al relatief milieuvriendelijke auto’s zijn, betalen ook deze berijders gewoon 25 procent bijtelling en betalen daarmee dus net zo veel als voor energieverslindende auto’s. De recent ingevoerde lage bijtelling van veertien procent voor mini- en hybride auto’s lijkt een goed begin maar er zijn in de hele wereld slechts een paar modellen die aan de criteria voldoen. Als de overheid werkelijk wil bevorderen dat meer mensen naar een energiezuinige auto overstappen, is het van belang dat de korting op de bijtelling wordt afgestemd op het energielabel. Bijvoorbeeld: veertien procent bijtelling voor een A-label, achttien voor een B-label, en zo oplopend tot zelfs 35 procent voor auto’s met een G-label.