Snelheidsduivels rijden vaak zwart in leaseauto

Snelheidsovertreders hebben doorgaans ook weinig respect voor belastingregels. Dat blijkt uit onderzoek door de Belastingdienst. De fiscus ontdekte namelijk een eenvoudige en succesvolle manier om illegale privérijders in een leaseauto op het spoor t

Dat schrijft NRC Handelsblad. Bij de Belastingdienst hebben zich tweehonderdduizend leaserijders gemeld die een beroep op vrijstelling van de fiscale bijtelling van 25 procent doen omdat zij minder dan vijfhonderd kilometer privé rijden. De dienst heeft geen tijd om al die rittenadministraties op te vragen. Maar de fiscus vermoedt dat zestigduizend mensen meer dan die vijfhonderd kilometer privé rijden. Om die op het spoor te komen, heeft de Belastingdienst camera-auto’s aangeschaft die al rijdend bliksemsnel kentekens kunnen fotograferen. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar doorgaans geen zakelijke leaserijders komen: de Efteling, een meubelboulevard met Pinksteren of een bouwmarkt op zondag, en altijd bij de grensovergangen tijdens de vakantie-uittocht. Wie een paar keer op zo’n plaats wordt gesignaleerd, moet zijn kilometeradministratie voor controle opsturen. In 17 procent van de gevallen blijkt het dan inderdaad fout te zitten. Maar het kan gemakkelijker en effectiever. Namelijk met het combineren van uitdraaien van kentekenlijsten en… flitspalen! Dat levert een schat aan gegevens op tegen mogelijke fraudeurs. En het kan helemaal automatisch. De flitspaalgegevens zijn in de eerste plaats handig voor de controle van rittenstaten. De inspecteur weet dan op welke dag een auto waar heeft gereden. Maar de waardevolste ontdekking is dat veel snelheidsovertreders naast de maximumsnelheid ook belastingregels aan hun laars lappen. Bij maar liefst veertig procent van de automobilisten die zowel een vrijstelling hebben voor vijfhonderd kilometer privé rijden als een verkeersovertreding begaan, zit het namelijk mis. Dat is dus heel wat meer dan die zeventien procent die via een camera-auto wordt gesnapt. Tweede Kamerlid Paul Tang van de PvdA reageerde op dit bericht, ook gepubliceerd op het geldweblog van NRC Handelsblad, met een eigentijdse oplossing: ‘Mensen zouden hun bijtelling moeten kunnen kiezen. Kiezen ze voor een zuinige auto dan krijgen ze een lage bijtelling en dan is de impuls om te jokken ook niet zo groot.’ Meer hierover in AM nummer 4 van 29 februari

Snelheidsduivels rijden vaak zwart in leaseauto - Automobielmanagement.nl

Snelheidsduivels rijden vaak zwart in leaseauto

Snelheidsovertreders hebben doorgaans ook weinig respect voor belastingregels. Dat blijkt uit onderzoek door de Belastingdienst. De fiscus ontdekte namelijk een eenvoudige en succesvolle manier om illegale privérijders in een leaseauto op het spoor t

Dat schrijft NRC Handelsblad. Bij de Belastingdienst hebben zich tweehonderdduizend leaserijders gemeld die een beroep op vrijstelling van de fiscale bijtelling van 25 procent doen omdat zij minder dan vijfhonderd kilometer privé rijden. De dienst heeft geen tijd om al die rittenadministraties op te vragen. Maar de fiscus vermoedt dat zestigduizend mensen meer dan die vijfhonderd kilometer privé rijden. Om die op het spoor te komen, heeft de Belastingdienst camera-auto’s aangeschaft die al rijdend bliksemsnel kentekens kunnen fotograferen. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar doorgaans geen zakelijke leaserijders komen: de Efteling, een meubelboulevard met Pinksteren of een bouwmarkt op zondag, en altijd bij de grensovergangen tijdens de vakantie-uittocht. Wie een paar keer op zo’n plaats wordt gesignaleerd, moet zijn kilometeradministratie voor controle opsturen. In 17 procent van de gevallen blijkt het dan inderdaad fout te zitten. Maar het kan gemakkelijker en effectiever. Namelijk met het combineren van uitdraaien van kentekenlijsten en… flitspalen! Dat levert een schat aan gegevens op tegen mogelijke fraudeurs. En het kan helemaal automatisch. De flitspaalgegevens zijn in de eerste plaats handig voor de controle van rittenstaten. De inspecteur weet dan op welke dag een auto waar heeft gereden. Maar de waardevolste ontdekking is dat veel snelheidsovertreders naast de maximumsnelheid ook belastingregels aan hun laars lappen. Bij maar liefst veertig procent van de automobilisten die zowel een vrijstelling hebben voor vijfhonderd kilometer privé rijden als een verkeersovertreding begaan, zit het namelijk mis. Dat is dus heel wat meer dan die zeventien procent die via een camera-auto wordt gesnapt. Tweede Kamerlid Paul Tang van de PvdA reageerde op dit bericht, ook gepubliceerd op het geldweblog van NRC Handelsblad, met een eigentijdse oplossing: ‘Mensen zouden hun bijtelling moeten kunnen kiezen. Kiezen ze voor een zuinige auto dan krijgen ze een lage bijtelling en dan is de impuls om te jokken ook niet zo groot.’ Meer hierover in AM nummer 4 van 29 februari