De Volkswagen-importeur won de web-Oscar met de muziekquiz ‘Volkswagen Drive In: Het geluid van 60 jaar Volkswagen’ (volkswagendrivein.nl). Die quiz liep van eind 2007 tot begin 2008 en draaide om achttien liedjes uit de popgeschiedenis die passen bij verschillende Volkswagen-modellen door de tijd heen.

 

De quiz, die won in de categorie ‘Beste design’, is gemaakt door het bureau Achtung!. Het interactieve reclamebureau won nog een Gouden SpinAward en kan zich daarom een jaar lang ‘Beste interactieve bureau’ noemen. De jury vindt de Volkswagen DriveIn-quiz ‘duidelijk met kop en schouders’ boven de andere nominaties uitsteken. ‘De uiting wist als enige op alle onderdelen van het design uit te blinken. Een zeer rijke uiting, waar duidelijk veel aandacht aan is besteedt, waarbij sounddesign en visueel design elkaar ook nog versterken.’

 

Volvo won ook een SpinAward, een zilveren, voor het internetspel The Hunt. Dat was in de categorie: ‘Beste gaming concept’. Maker is Volvo’s vaste interactieve reclamebureau Euro RSCG 4D. De jury prijst de ‘goede executie’ van dit spel rond de Volvo XC90. ‘Een bijzondere schakering van rijk uitgevoerde spellen overtuigt spelers om vrijwillig in deze wereld op te gaan. De thematiek van de game sluit bovendien goed aan bij de positionering en het gevoel dat Volvo met de XC90 wil uitstralen. Hoewel deze episode een vervolg is, blijft het een prestatie met internationaal allure.’

 

De SpinAwards, uitgereikt in de Heineken Music Hall in Amsterdam, brengen uiteenlopende werelden bij elkaar, zoals de internetindustrie, telecomindustrie, reclameindustrie, gameindustrie, televisieindustrie, uitgevers en autoindustrie.