De BedrijfsautoRAI koketteert graag met haar internationale
uitstraling, offi cieel heet het niet voor niets The European
Road Transport Show. Helemaal onterecht is dat niet, een
groot deel van de 150 duizend bezoekers (23 procent méér
dan de vorige show) die begin deze maand de beurs bezocht,
komt van buiten Nederland. En ook de internationale pers
was ruimschoots vertegenwoordigd, volgens de organisatoren
waren er 47 nationaliteiten vertegenwoordigd.

 

Valkuilen
De bedrijfswagenmarkt – en dan vooral die van de trucks
– is ook een sterk internationale markt. Dat weet ook MANtruckdealer
Eric Rosier, als altijd aanwezig op de RAI. Enkele
jaren geleden is hij begonnen met het internationaal
verhandelen van occasions. De vraag naar goede trucks in
de Oost-Europese landen heeft die markt fl ink aangezwengeld.
"Inmiddels kopen we bijvoorbeeld een truck in Spanje
om die in Bulgarije te verkopen. Het is echt een specialisme
van ons geworden. En een belangrijke extra inkomstenbron",
aldus Rosier.
Op internet worden vraag en aanbod samengebracht maar
het is vooral de kennis van Rosier die de handel voor hem
lucratief maakt. "Het is een vak apart, de handel kent vele
valkuilen en is daarom niet geschikt om het er zomaar even
bij te doen. Vooral fi scaal moet je goed onderlegd zijn. Een
goede administratie en backoffi ce zijn van levensbelang."
 

Pools en Russisch
Internationaal bekender zijn waarschijnlijk truckhandelaren
Kleyn Trucks of Van Vliet Trucks, wereldwijd één van
de grotere spelers op het gebied van de handel in gebruikte
bedrijfsvoertuigen. Hun aanbod omvat ook steeds meer bestelwagens.
Nu door overheidsmaatregelen de particulier is
verdreven uit de bestelauto is het écht een bedrijfsmiddel
geworden. En dat heeft het karakter van de markt veranderd,
zegt Diederik van Leeuwen, commercieel directeur
van occasionsite Auto Trader. "De bestelwagenmarkt is nu
weer stabiel na de dip die is veroorzaakt door het nieuwe
grijskentekenbeleid van de overheid. Je merkt dat het nu een
echte business-to-business markt is. Het is zakelijker, internationaler
en daardoor ook grootschaliger." De veranderingen
hebben Auto Trader ertoe doen besluiten een aparte tak
voor bedrijfswagens op te zetten: Transport Trader. Eerder
werd al geëxperimenteerd met een printuitgave en vanaf
deze maand is ook de website live. Adverteerden de klanten
eerst de bestelwagens en trucks in diverse maten en soorten
via de ‘gewone' site van Auto Trader (maandelijks goed voor
een miljoen bezoekers), nu is er een internationale site beschikbaar.
Ook binnen de uitgeverij van Auto Trader is er een speciale
verkoopgroep voor de bedrijfswagenmarkt gekomen. "Aangezien
wij een internationale organisatie zijn, wordt Transport
Trader straks ook door onze internationale zusterbedrijven
gepromoot. Oftewel, de Nederlandse site is vertaald
in zes talen en wordt komend jaar uitgebreid met Pools en
Russisch. Omdat Nederland zo sterk in deze handel vertegenwoordigd
is, kunnen wij hierin een centrale rol spelen.
Transport Trader wordt dus een echt internationaal product,
ook binnen onze eigen organisatie", aldus Van Leeuwen. 

 

Niet via internet
De nieuwe bestellers worden overigens ingekocht via de
‘gebruikelijke' kanalen. Je zou verwachten dat juist dit type
voertuig het goed zou doen om bijvoorbeeld via internet te
worden aangekocht omdat bestelwagen meer dan personenauto's
gespeend zijn van emoties en wordt veelal puur
zakelijk ingezet. Maar een site als nieuweautokopen.nl, een
initiatief van Paul de Vries, onder andere Chrysler-dealer in
Apeldoorn, begint er niet aan. Vooral vanuit een pragmatische
overweging. "In tegenstelling tot personenauto's kunnen
we bij bestelwagens niet de specifi caties groot inkopen.
Bestellers zijn vaak specifi ek, klanten willen maatwerk. Je
zou alle specifi caties handmatig kunnen intikken, maar daar
is geen beginnen aan."