Besteller mkb vaak ‘full options' 

Vermogens van 200 pk

Airbags nog matig bedeeld

 

Traditioneel was de bestelauto een puur functioneel werkpaard. Maar nu doen fabrikanten er van alles aan hun bestelauto's ook zoiets als ‘uitstraling' mee te geven. Ze hopen daarmee het imago van hun product te verbeteren en daarmee uiteraard het marktaandeel. Want daar gaat het uiteindelijk om.

 

VPC uitverkocht

Recente voorbeelden waren op de onlangs gehouden BedrijfsautoRAI te zien, met name bij Ford en Opel. Eerstgenoemde toonde er zijn Transit SportVan, een uiterlijk opgeleukte versie van de 140 pk sterke 260S, terwijl Opel de show stal met de vergelijkbare VPC, oftewel de Vivaro Performance Concept. Die auto is gebaseerd op de 146 pk L2-H1 met dubbele cabine. In tegenstelling tot Ford ging het bij Opel om een puur Nederlands initiatief in een beperkte oplage van honderd stuks. En succesvol, want staande de RAI werd, ondanks de prijs van maar liefst 35 mille, de complete oplage verkocht.

 

Veiligheid

Hoewel bestelautofabrikanten om het hardst roepen dat het aspect veiligheid hen na aan het hart ligt, schromen ze niet hun producten steeds hogere vermogens en topsnelheden mee te geven, simpelweg omdat er genoeg klanten zijn die daarvoor willen betalen. Koplopers zijn de Mercedes Vito V6 (204 pk) en de Ford Transit met een vijfcilinder van 200 pk. Beide fabrikanten zijn gelukkig wel zo verstandig geweest deze auto's standaard van een stabiliteitsprogramma ESP te voorzien om al te enthousiaste chauffeurs (en medeweggebruikers) zelfbescherming te bieden. Ook een merk als Hyundai, dat op de RAI de nieuwe H300 uitbracht, heeft ESP tot standaard verheven. Want die H300 mag dan weliswaar iets minder vermogen hebben dan de zojuist genoemde concurrentie, met de vooralsnog enige motorisering van 170 pk kun je toch altijd nog een topsnelheid van zo'n 180 km/h halen. Maar ESP is in bestelwagenland zeker geen gemeengoed.

 

Geen airbags

En airbags zijn dan ook niet want wie een basisuitvoering van een bestelauto koopt of least zal merken dat het met slechts één airbag in het stuurwiel al ophoudt. En dat terwijl de gemiddelde chauffeur toch echt regelmatig een of meer passagiers meeneemt, ook al is het maar in zijn vrije tijd. En dan hebben we het nog maar alleen over frontairbags. Want sidebags zijn al helemaal een zeldzaamheid.

 

Belang van luchtvering

In bestelwagenland is luchtvering een tamelijk nieuw fenomeen. Maar het kan  dat in meerdere opzichten toegevoegde waarde bieden. Want omdat een bestelauto nu eenmaal is bedoeld voor het vervoeren van lading, ligt het voor de hand dat de wagen de ene keer leeg rijdt en de andere keer een flinke vracht aan boord heeft. Bij conventionele staalvering betekent dat in het eerste geval dat er nauwelijks druk is op de achteras: de auto vertoont een ‘springerig' rijgedrag en is minder koersvast. Is de wagen daarentegen vol beladen, dan verschuift het zwaartepunt naar achteren, waardoor de besturing ‘zweveriger' wordt en de veerweg bij de achteras een flink stuk vermindert. En ook dat komt de algehele stabiliteit van het voertuig bepaald niet ten goede.

Bij luchtvering wordt bij een beladen auto extra luchtdruk toegevoerd om het voertuig in de optimale horizontale positie te houden. Op het moment dat er minder of geen lading meer aan boord is, past het veersysteem zich daar op aan door de juiste hoeveelheid lucht weer te laten ontsnappen. De vering is derhalve ook op dat moment beduidend soepeler dan met staalveren mogelijk is. Dat betekent dus ook dat het rijden met een luchtgeveerde auto niet alleen veiliger maar ook een stuk comfortabeler is. En een volgend bijkomend voordeel van luchtvering is dat de laaddrempel in onbeladen toestand lager ligt, waardoor de instap wordt vergemakkelijkt. Nog handiger wordt het wanneer het een in hoogte regelbare luchtvering betreft want dan kun je de laadvloer gewoon nog een stuk extra laten zakken.

 

Tot nu toe is er nog geen enkele bestelwagenfabrikant die luchtvering als standaarduitrusting levert maar er zijn wel merken die het als optie aanbieden. Volkswagen bijvoorbeeld werkt daartoe samen met een gespecialiseerde toeleverancier, terwijl de ééneiige drieling Fiat Scudo, Citroën Jumpy en Peugeot Expert af fabriek met luchtvering kan worden geleverd, al dan niet regelbaar.

 

Comfort

Luchtvering zorgt dus ook voor meer comfort. En daarmee stuiten we meteen op een volgende trend, want in z'n algemeenheid is bij het comfortniveau van bestelauto's een duidelijk stijgende lijn waar te nemen. Vaak moet er extra worden betaald maar de klant kan nu in elk geval kiezen. Waren er vroeger nauwelijks leuke extra's verkrijgbaar, nu ligt er bij ieder merk een lange optielijst klaar met zaken als elektrisch bediende zijruiten, idem spiegels, centrale deurvergrendeling, hydraulisch- of luchtgeveerde stoelen, airconditioning, navigatiesystemen, etc. Auto's die bij grote bedrijven deel uitmaken van een vloot zijn vaak nog niet luxueus aangekleed, maar de bestellers in het midden- en kleinbedrijf worden steeds vaker ‘full options' afgeleverd. En vooral natuurlijk wanneer de koper zelf de chauffeur is. De hiervoor al aangehaalde Transit SportVan en Opel VPC illustreren dat.