"Als Zakenauto van het Jaar bewijst de Focus dat de onderliggende
waarden – betrouwbaarheid, kwaliteit, klantentevredenheid
– ook in de markt gevoeld worden. Ford is trendsetter geworden, dat zie je aan
de nieuwe kinetic designstrategie bij de S-Max, Galaxy en de Mondeo. De S-Max
werd in mei vorig jaar geïntroduceerd en heeft nu 0,7 procent marktaandeel,
goed voor 3,5 duizend auto’s per jaar. Dat is boven verwachting hoog; we hebben
de levertijden nog net in de hand. Interessant is dat er heel veel dúre uitvoeringen
worden gekocht. Normaliter zie je dat bij een nieuwe auto alleen in
de eerste maanden maar bij de S-Max blijft het maar doorgaan. Dat heeft te
maken met het feit dat we veel nieuwe klanten van de subpremium merken
binnenkrijgen, dat is een goed teken. In het segment van de S-Max zijn er weinig
auto’s die zó strak rijden. Ook de vorige Focus was wat betreft rijeigenschappen
een trendsetter. Zelfs toen de auto op het punt stond vervangen te worden
door de huidige Focus, en er nieuwe concurrenten op de markt waren gekomen,
was het nog steeds één van de best rijdende en meest dynamische auto’s
in het segment. In het zakelijke segment vindt men goede rijeigenschappen
steeds belangrijker."

 

Vaker scoren

"Ook de nieuwe Mondeo doet het goed.
Met de voorinschrijvingen hebben we al drie maanden verkoop binnen. De Mondeo
heeft een systeem dat het tanken van verkeerde brandstof voorkomt. In Nederland tanken jaarlijks maar liefst 25 duizend mensen de verkeerde brandstof.
Sommige leasemaatschappijen brengen de kosten in rekening bij hun
klanten maar als je het weet te voorkomen, scheelt het in de hele keten gigantische
bedragen. Dat is een voorbeeld van nadenken over je product. We bewijzen
met de nieuwe Fords dat de rationele aspecten van onze productstrategie
zoals betrouwbaarheid en rijdynamiek goed in balans zijn met de emotionele
kant van het nieuwe kinetic-design. Ik heb de vaste overtuiging dat Ford vaker
gaat scoren. De tweede plaats voor de Mondeo bij de AMbitie geeft dat feitelijk
al aan. De markt merkt dat Ford aan het veranderen is."

Productbeleid

"We hebben als importeur goed over het productbeleid nagedacht. De betrouwbaarheid van de hele organisatie heeft effect op de producten: de line-up,
de prijzen en de optiebeschikbaarheid moeten stabiel zijn. We hebben sinds de
introductie van de Focus de line-up niet of nauwelijks gewijzigd. Het uitgangspunt
is dat Ford-auto’s redelijk geprijsd zijn en een rijke uitrusting hebben. Je
krijgt in de standaard specifi catie heel veel product voor je geld, plus nog een
beetje meer. Het feit dat we die strategie consequent doorvoeren, is goed voor de
klantentevredenheid en de restwaarde. We zien elke maand de zakelijke performance
van de Focus beter worden. Actiemodellen mogen best, maar wel
graag zorgvuldig gekozen. Ze moeten de productstrategie niet op de kop zetten
en geen afbreuk doen aan de continue waardeperceptie van het product."
"Op aanwijzingen van leasemaatschappijen en fl eetowners kijken we niet alleen
vooruit naar de nieuwe producten die we gaan introduceren maar we
kijken ook naar wat onze klanten al aan modellen en uitvoeringen in hun
wagenpark hebben rijden. We zitten de laatste jaren regelmatig met leasemaatschappijen
en fl eetowners om de tafel. We luisteren goed en we zijn geïnteresseerd
in verbeterpunten. De kilometerkostprijs, de restwaarde, de ROB-cijfers
en de betrouwbaarheid van auto’s en organisatie zijn goed, maar we willen
ons verder verbeteren. Bovendien communiceren we ook op verschillende niveaus
met de leasemaatschappijen en fleetowners. Weet een binnendienst van
een leasemaatschappij waarom wij een waardestrategie hebben? Ik denk dat
het goed is dat we dat uitleggen. Tijdens de AutoRAI hebben we dagelijks sessies
georganiseerd voor alle lagen van de lease- en fl eetbedrijven. Niet alleen
om onze auto’s te laten zien maar ook om ‘back-stage’ een half uurtje te vertellen
wat onze strategie is en wat de gemeenschappelijke voordelen zijn. In
het laatste halve jaar van de levenscyclus van de oude Mondeo heeft een aantal
leasemaatschappijen de restwaarde omhoog geschroefd. Dat is uniek. Het
demonstreert dat ons beleid werkt, een consequent beleid en continu overleggen
met je partners."