Hoe kiest de jury nou eigenlijk de Bestelauto van het Jaar

De AM-prijs Bestelauto van het Jaar is een echte praktijkprijs, zegt de jury altijd. Dat betekent dat de auto en de organisatie die erachter staat zich in de praktijk moeten hebben bewezen. De jury heeft daartoe een termijn vastgesteld van twaalf maanden. Wil een auto dus meedoen, moet hij ten tijde van de uitreiking van de prijs (november) minstens een jaar op de markt zijn. Dan is er voldoende ervaringsmateriaal om een goed oordeel te kunnen vormen.

De winnaars van de drie voorgaande jaren zijn van deelname uitgesloten.

Stap 1

De lijst van bestelauto die tenminste twaalf maanden op de markt zijn, wordt vastgesteld. De auto’s worden verdeeld in vier gewichtsklassen. In totaal deden deze keer 38 bestelauto’s mee voor de prijs van 2008.

 

Stap 2

De leasemaatschappijen die vertegenwoordigd zijn in de jury berekenen de kilometerkostprijs van de meest reguliere uitvoering van alle auto’s op de geselecteerde lijst. AM berekent van de ingeleverde kostprijzen per auto het gemiddelde. Die gemiddelde kilometerkostprijzen worden achter de desbetreffende auto’s als categorie 1 op de beoordelingslijsten voor de juryleden vermeld.

 

Stap 3

Op de beoordelingslijsten voor de juryleden staan zes categorieën waarop alle juryleden alle auto’s moeten beoordelen. Het gaat om

1: Kilometerkostprijs

2. Functionaliteit

3. Kwaliteit merkorganisatie

4. Volledigheid programma

5. Comfort, veiligheid, rijeigenschappen

6. Uitstraling

 

Stap 4

Alle juryleden ontvangen hun lijsten en geven vanuit hun eigen kennis en ervaring rapportcijfers aan alle auto’s op alle zes beoordelingscategorieën. De juryleden geven dus rapportcijfers tussen 1 en 10 voor de kilometerkostprijs, voor de functionaliteit enzovoorts.

 

Stap 5

De lijsten komen ingevuld terug bij AM die ze verzamelt en de rapportcijfers bij elkaar telt. Hier wordt rekening gehouden met de weging van de verschillende beoordelingscategorieën want de ene categorie weegt zwaarder voor de uitslag dan de andere. Zo telt de kilometerkostprijs voor 25 procent mee, de functionaliteit voor 20, de kwaliteit van de merkorganisatie weer voor 25, de volledigheid van het programma voor 15 procent en het comfort en de uitstraling beide voor 7,5 procent. De computer berekent daarna de uitslag.

 

Stap 6

Dan is de uiteindelijke puntentelling bekend en is ook bekend welke auto de hoogste gewogen score heeft. Als er enkele auto’s qua score zéér dicht bij elkaar zijn geëindigd, wordt er op de afsluitende vergadering van de jury nog een stemronde met zogenoemde emotiepunten gehouden. De juryleden mogen elk twintig punten verdelen over een blinde lijst van de toptien. Het is de juryleden daarbij dus niet bekend welke auto de hoogste score had. Als de juryleden in zo’n geval bijna allemaal hun punten aan één auto en dezelfde auto zouden geven, kan dat de uitslag nog veranderen. Dit jaar is een tweede stemronde met emotiepunten gehouden. Daardoor is de rangorde ist gewijzigd maar het heeft geen andere winnaar aangewezen. Als de winnaar bekend is, volgt een afsluitende discussie ten behoeve van het juryrapport maar die discussie verandert de uitslag per definitie niet.

 

 

Stap 7

De winnaar van dit jaar werd de Ford Transit

 

 

 

Wie wonnen er eerder?

  • 1989-1990 Mercedes-Benz 208

•1990-1991             Ford Transit

  • 1991-1992 Daf 400
  • 1992-1993 VW Transporter T4

•1993-1994Ford Courier

  • 1994-1995 Iveco Daily
  • 1995-1996 Opel Combo
  • 1996-1997 Mercedes-Benz Sprinter
  • 1997-1998 VW Caddy

1998-1999      Peugeot Boxer

1999-2000      Renault Master

2000-2001      Iveco Daily

2001-2002      Ford Transit

2002-2003      Renault Kangoo Express

2003-2004      Opel Vivaro

2004-2005      VW Transporter T5

2005-2006      Ford Transit Connect

2006-2007      Renault Trafic

2007-2008      Ford Transit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Hoe kiest de jury nou eigenlijk de Bestelauto van het Jaar - Automobielmanagement.nl

Hoe kiest de jury nou eigenlijk de Bestelauto van het Jaar

De AM-prijs Bestelauto van het Jaar is een echte praktijkprijs, zegt de jury altijd. Dat betekent dat de auto en de organisatie die erachter staat zich in de praktijk moeten hebben bewezen. De jury heeft daartoe een termijn vastgesteld van twaalf maanden. Wil een auto dus meedoen, moet hij ten tijde van de uitreiking van de prijs (november) minstens een jaar op de markt zijn. Dan is er voldoende ervaringsmateriaal om een goed oordeel te kunnen vormen.

De winnaars van de drie voorgaande jaren zijn van deelname uitgesloten.

Stap 1

De lijst van bestelauto die tenminste twaalf maanden op de markt zijn, wordt vastgesteld. De auto’s worden verdeeld in vier gewichtsklassen. In totaal deden deze keer 38 bestelauto’s mee voor de prijs van 2008.

 

Stap 2

De leasemaatschappijen die vertegenwoordigd zijn in de jury berekenen de kilometerkostprijs van de meest reguliere uitvoering van alle auto’s op de geselecteerde lijst. AM berekent van de ingeleverde kostprijzen per auto het gemiddelde. Die gemiddelde kilometerkostprijzen worden achter de desbetreffende auto’s als categorie 1 op de beoordelingslijsten voor de juryleden vermeld.

 

Stap 3

Op de beoordelingslijsten voor de juryleden staan zes categorieën waarop alle juryleden alle auto’s moeten beoordelen. Het gaat om

1: Kilometerkostprijs

2. Functionaliteit

3. Kwaliteit merkorganisatie

4. Volledigheid programma

5. Comfort, veiligheid, rijeigenschappen

6. Uitstraling

 

Stap 4

Alle juryleden ontvangen hun lijsten en geven vanuit hun eigen kennis en ervaring rapportcijfers aan alle auto’s op alle zes beoordelingscategorieën. De juryleden geven dus rapportcijfers tussen 1 en 10 voor de kilometerkostprijs, voor de functionaliteit enzovoorts.

 

Stap 5

De lijsten komen ingevuld terug bij AM die ze verzamelt en de rapportcijfers bij elkaar telt. Hier wordt rekening gehouden met de weging van de verschillende beoordelingscategorieën want de ene categorie weegt zwaarder voor de uitslag dan de andere. Zo telt de kilometerkostprijs voor 25 procent mee, de functionaliteit voor 20, de kwaliteit van de merkorganisatie weer voor 25, de volledigheid van het programma voor 15 procent en het comfort en de uitstraling beide voor 7,5 procent. De computer berekent daarna de uitslag.

 

Stap 6

Dan is de uiteindelijke puntentelling bekend en is ook bekend welke auto de hoogste gewogen score heeft. Als er enkele auto’s qua score zéér dicht bij elkaar zijn geëindigd, wordt er op de afsluitende vergadering van de jury nog een stemronde met zogenoemde emotiepunten gehouden. De juryleden mogen elk twintig punten verdelen over een blinde lijst van de toptien. Het is de juryleden daarbij dus niet bekend welke auto de hoogste score had. Als de juryleden in zo’n geval bijna allemaal hun punten aan één auto en dezelfde auto zouden geven, kan dat de uitslag nog veranderen. Dit jaar is een tweede stemronde met emotiepunten gehouden. Daardoor is de rangorde ist gewijzigd maar het heeft geen andere winnaar aangewezen. Als de winnaar bekend is, volgt een afsluitende discussie ten behoeve van het juryrapport maar die discussie verandert de uitslag per definitie niet.

 

 

Stap 7

De winnaar van dit jaar werd de Ford Transit

 

 

 

Wie wonnen er eerder?

  • 1989-1990 Mercedes-Benz 208

•1990-1991             Ford Transit

  • 1991-1992 Daf 400
  • 1992-1993 VW Transporter T4

•1993-1994Ford Courier

  • 1994-1995 Iveco Daily
  • 1995-1996 Opel Combo
  • 1996-1997 Mercedes-Benz Sprinter
  • 1997-1998 VW Caddy

1998-1999      Peugeot Boxer

1999-2000      Renault Master

2000-2001      Iveco Daily

2001-2002      Ford Transit

2002-2003      Renault Kangoo Express

2003-2004      Opel Vivaro

2004-2005      VW Transporter T5

2005-2006      Ford Transit Connect

2006-2007      Renault Trafic

2007-2008      Ford Transit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding