Mercedes C-Klasse onbetwist de jongste belofte

Inmiddels zijn er 1800 orders voor het nieuwe sportieve model geboekt.
Mercedes heeft de juiste weg weer te pakken. De E-Klasse bijvoorbeeld heeft
het vertrouwen van haar trouwe klantenschare herwonnen en voegt daar
steeds meer nieuwe klanten aan toe. Technisch is de auto inmiddels weer
een zeer betrouwbaar product, claimt Van Eykelenburg.

Ook organisatorisch wordt de blik weer naar buiten gericht. De tijd van de grote
importeursreorganisatie ligt achter de mannen en vrouwen in Utrecht. "We
hadden als DaimlerChrysler Nederland 450 mensen in dienst. Dat was geen
reëel aantal ten opzichte van de verkoopaantallen in Nederland. Daar spreken
de dealers je terecht op aan. Inmiddels zitten we met 240 mensen waarvan
we er 38 direct aan Mercedes-Benz kunnen toeschrijven. Dan laat ik de
aftersales even buiten beschouwing." Slagvaardiger en efficiënter zijn, dat is
het importeurscredo. De ramen open en naar buiten treden, luisteren naar dealers
en naar klanten.


Voorafgaand aan de werkelijke introductie van de C-Klasse heeft men in
Utrecht veel, héél veel met klanten gesproken."We hebben ons oor te luister
gelegd bij leasemaatschappijen en grote fleetowners. Bij wagenparkbeheerders
met meer dan vierduizend auto’s. Dan hoor je vooral twee belangrijke dingen:
ten eerste is de fi scale bijtelling een heikel punt voor de berijder en ten tweede
moet je als importeur ook met je berijder communiceren." De C200 CDI die
dit najaar komt, lijkt de ideale zakelijke oplossing: een c-label en een complete
uitvoering.


Het probleem van de fiscale bijtelling denkt Mercedes op te lossen met de komende
C200 CDT in de Class uitvoering. "Een heel scherpe prijs voor een zeer
complete auto."

 

Ook goed aangeklede auto’s die in een uitloopfase zitten kunnen heel aantrekkelijk
voor de markt zijn. Als voorbeeld noemt Van Eykelenburg de Audi A4 die
tegen een heel geringe meerprijs vol opties zit. Met Audi is één van de merken
genoemd waar Mercedes het gevecht op de zakelijke markt weer vol mee
aangaat. "Audi en BMW zijn de partijen waar we de degens mee kruisen. Inmiddels
hebben we een mooi en kwalitatief goed wagenpark tot onze beschikking
tegen een cost of ownership waar we heel trots op zijn. Maar wij kopen pertinent
geen markt. Een titel als de AMbitie 2007 geeft ons in ieder geval het vertrouwen
dat we strategisch op de juiste weg zitten en dat de zakelijke markt dat
dus ook zo ziet."


Ernst-Jan van Eykelenburg heeft nog een extra troef in de binnenzak in de
vorm van de C-kombi. "Vanaf 1 december is die auto in Nederland beschikbaar.
Mooi Sinterklaascadeautje."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Mercedes C-Klasse onbetwist de jongste belofte - Automobielmanagement.nl

Mercedes C-Klasse onbetwist de jongste belofte

Inmiddels zijn er 1800 orders voor het nieuwe sportieve model geboekt.
Mercedes heeft de juiste weg weer te pakken. De E-Klasse bijvoorbeeld heeft
het vertrouwen van haar trouwe klantenschare herwonnen en voegt daar
steeds meer nieuwe klanten aan toe. Technisch is de auto inmiddels weer
een zeer betrouwbaar product, claimt Van Eykelenburg.

Ook organisatorisch wordt de blik weer naar buiten gericht. De tijd van de grote
importeursreorganisatie ligt achter de mannen en vrouwen in Utrecht. "We
hadden als DaimlerChrysler Nederland 450 mensen in dienst. Dat was geen
reëel aantal ten opzichte van de verkoopaantallen in Nederland. Daar spreken
de dealers je terecht op aan. Inmiddels zitten we met 240 mensen waarvan
we er 38 direct aan Mercedes-Benz kunnen toeschrijven. Dan laat ik de
aftersales even buiten beschouwing." Slagvaardiger en efficiënter zijn, dat is
het importeurscredo. De ramen open en naar buiten treden, luisteren naar dealers
en naar klanten.


Voorafgaand aan de werkelijke introductie van de C-Klasse heeft men in
Utrecht veel, héél veel met klanten gesproken."We hebben ons oor te luister
gelegd bij leasemaatschappijen en grote fleetowners. Bij wagenparkbeheerders
met meer dan vierduizend auto’s. Dan hoor je vooral twee belangrijke dingen:
ten eerste is de fi scale bijtelling een heikel punt voor de berijder en ten tweede
moet je als importeur ook met je berijder communiceren." De C200 CDI die
dit najaar komt, lijkt de ideale zakelijke oplossing: een c-label en een complete
uitvoering.


Het probleem van de fiscale bijtelling denkt Mercedes op te lossen met de komende
C200 CDT in de Class uitvoering. "Een heel scherpe prijs voor een zeer
complete auto."

 

Ook goed aangeklede auto’s die in een uitloopfase zitten kunnen heel aantrekkelijk
voor de markt zijn. Als voorbeeld noemt Van Eykelenburg de Audi A4 die
tegen een heel geringe meerprijs vol opties zit. Met Audi is één van de merken
genoemd waar Mercedes het gevecht op de zakelijke markt weer vol mee
aangaat. "Audi en BMW zijn de partijen waar we de degens mee kruisen. Inmiddels
hebben we een mooi en kwalitatief goed wagenpark tot onze beschikking
tegen een cost of ownership waar we heel trots op zijn. Maar wij kopen pertinent
geen markt. Een titel als de AMbitie 2007 geeft ons in ieder geval het vertrouwen
dat we strategisch op de juiste weg zitten en dat de zakelijke markt dat
dus ook zo ziet."


Ernst-Jan van Eykelenburg heeft nog een extra troef in de binnenzak in de
vorm van de C-kombi. "Vanaf 1 december is die auto in Nederland beschikbaar.
Mooi Sinterklaascadeautje."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding