• Altijd actuele verkeersinformatie
  • Revolutie in omzeilen van files
  • Ook provinciale wegen in beeld

 

Je mag rustig stellen dat de naam van hun nieuwe generatie navigatiesysteem een hele mond vol is: TomTom One XL High Definition Traffic. De techniek is ernaar. Het slimme systeem combineert een tamelijk alledaags ogend draagbaar navigatiekastje met een ongekend geavanceerde verkeersinformatie. Via een ingebouwde SIM van het mobiele Vodafone netwerk ontvangt dit apparaatje om de drie minuten actuele gegevens over de doorstroming van het verkeer en geeft zonodig aan hoeveel minuten de vertraging zal belopen.

 

Columbus

Op zich al een hele stap vooruit, maar het verhaal wordt extra interessant als duidelijk wordt dat deze verkeersinformatie niet alleen razend snel werkt, maar ook naar het volledige netwerk van hoofdwegen kijkt. Lees: alle snelwegen en het overgrote deel van de secundaire (N) wegen. Volgens TomTom is dat tienmaal zoveel als nu het geval is via de gebruikelijke klassieke verkeersinformatie en TMC systemen. Het zal duidelijk zijn dat het nieuwe systeem vooral voor beroepsmatige rijders het Ei van Columbus is. Alle routealternatieven komen nu letterlijk en figuurlijk in beeld. Ook het uitwijken naar provinciale wegen is immers niet langer een gok. Aan de hand van een geavanceerd sensorsysteem ‘weet' de nieuwe verkeerscentrale zeer exact hoe lang de vertraging daadwerkelijk is.

 

Files blijven

Harold Goddijn, chief executive officer bij TomTom onderstreept dat files natuurlijk niet zullen verdwijnen. Maar het inschatten van de reistijd en het kiezen van de route is niet langer een gok. "Met deze kennis over de actuele situatie op de weg zullen de gebruikers een gevoel van controle terugkrijgen. Verkeersopstoppingen zijn helaas onderdeel van ons dagelijks leven geworden met als gevolg een duidelijke behoefte aan betere verkeersinformatie. We kunnen het fileprobleem niet oplossen en kunnen onze klanten ook niet beloven dat zij nooit meer in een file terecht zullen komen. Maar, de nieuwe TomTom One XL High Definition Traffic stelt bestuurders wél in staat gemakkelijk de slimste route naar de eindbestemming te plannen en beter op de hoogte te zijn van de wérkelijke vertragingen. Op deze manier wordt een alternatieve route daadwerkelijk een verbetering."

High Definition Traffic informatie is mogelijk geworden door een nauwe samenwerking tussen navigatiemarktleider TomTom en communicatiespecialist Vodafone. Die laatste, dat ligt voor de hand, verzorgt de voortdurende ‘telefonische' informatievoorziening (via een gprs-dataverbinding) naar het kastje op de voorruit. Maar Vodafone speelt ook een centrale rol bij het vergaren van de zeer actuele file informatie. Ze maken de automobilist namelijk zichtbaar door de bewegingen van zijn telefoontje te volgen.

 

Stipjes

Het betreft een systeem dat eerder met groot succes in Brabant werd geprobeerd. Naast de bekende informatiebronnen voegt men een tweede en veel preciezere meting toe. Vodafone kijkt namelijk naar zijn eigen netwerk en analyseert hoe de mobiele telefoons in auto's zich ten opzichte van de duizenden telefoonzendmasten in het land bewegen. Vanzelfsprekend gebeurt dat anoniem, zodat er geen privacy bezwaren kunnen optreden.

Al die bewegende ‘stipjes' worden in een grote computer geanalyseerd en vertaald naar een verkeersstroom. Omdat de richting, de snelheid en het aantal van al die bewegende telefoontjes bekend is, kan daaruit worden opgemaakt hoe druk het verkeer is en wanneer en waar precies de doorstroming stokt. De techniek ziet daadwerkelijk hoe lang een stipje erover doet om de stremming te passeren en weet dus wat de vertraging is. daarbij komt: omdat er geen sprake is van klassieke meetlussen en camera's kan in principe het hele landelijke wegennet worden beoordeeld.

 

Treden er problemen op, dan wordt dat real time – ogenblikkelijk – gesignaleerd en elke drie minuten zendt TomTom via de Vodafone-verbinding met hun gebruikers een actuele stand van zaken naar de navigatiekastjes uit. Op het beeldscherm verschijnt een waarschuwing en een simpele aanraking is voldoende om meer informatie over het probleem te verkrijgen. De vertraging wordt niet in kilometers maar in minuten aangegeven, zodat op basis van harde informatie kan worden beoordeeld of het de moeite waard is een alternatieve route te kiezen. Ook de drukte op de provinciale weg en andere grote wegen wordt immers continu beoordeeld.

 

Televisie in navigator

VDO Dayton komt met een primeur in de vorm van een navigatiesysteem waarvan het beeldscherm ook dienst kan doen als televisiebeeldscherm. Die laatste functie werkt, zo meldt VDO Dayton, alleen wanneer de auto stilstaat of heel langzaam rijdt. Er is ook een versie met een iets groter beeldscherm, speciaal voor bedrijfswagens. "Vaak staat het navigatiesysteem dan een stuk verder van de chauffeur dan in een personenauto", verklaart VDO Dayton. De uitvoeringen kosten 399 en 499 euro inclusief BTW. En ander handig detail is een nieuwe techniek die de gunstigste rijstrook voor een volgende afslag in beeld aangeeft.

 

Kost dat? 

TomTom is overduidelijk van plan dit nieuwe snufje in één klap groots op de wereld te zetten. Letterlijk en figuurlijk, want Groot-Brittannië volgt binnenkort en volgens een woordvoerder is het de bedoeling dat een groot deel van Europa eind volgend jaar HF Traffic kent. Tot die tijd zit je in andere landen overigens nog tamelijk onthand want de klassieke TMC antenne kan op deze nieuwe generatie One XL niet worden aangesloten.

‘Groots op de wereld zetten' duidt in dit geval ook op de beoogde aantallen. Opvallend genoeg begint TomTom namelijk met de populaire instapper One XL. Die kost met Europese wegenkaarten 399 euro (adviesprijs), inclusief de Vodafone SIM en een abonnement voor het eerste jaar. Daarna kost het 9,95 per maand. Het ligt voor de hand dat andere TomToms snel zullen volgen. Overigens had het in dit verband meer voor de hand gelegen om ook een betaalbaarder One in Benelux versie aan te bieden, want het verkeersinformatiesysteem werkt over de grenzen nog niet.

Andere praktische details: in deze nieuwe TomTom zit weliswaar een telefoon SIM, maar bellen kun je er niet mee. De GPRS verbinding is er uitsluitend voor de ontvangst van digitale informatiepakketjes met verkeersinfo. Handsfree bellen zal gewoon met de handy of een speciale kit moeten, want een Bluetooth verbinding tussen One XL en telefoon is niet mogelijk. Wellicht zal dat bij duurder versies wel het geval zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding