Turkse drieling staat model voor nieuwe klasse van supercompacte bestelauto's

Alle vier nieuwelingen, die pas begin volgend jaar leverbaar worden, werden letterlijk onthuld op de BedrijfsautoRAI. De compacte Kangoo vindt u elders in deze uitgave, hier besteden we aandacht aan de zogenoemde Tofas-drieling. Tofas is namelijk de Turkse fabrikant die deze bestellertjes bouwt.   Grappige naam Omdat de drie merken en typen in basis gelijk […]

Alle vier nieuwelingen, die pas begin volgend jaar leverbaar worden, werden letterlijk onthuld op de BedrijfsautoRAI. De compacte Kangoo vindt u elders in deze uitgave, hier besteden we aandacht aan de zogenoemde Tofas-drieling.

Tofas is namelijk de Turkse fabrikant die deze bestellertjes bouwt.

 

Grappige naam

Omdat de drie merken en typen in basis gelijk zijn, pakken we er even de Peugeot Bipper uit, gewoon omdat we Bipper een grappige naam voor zo'n aaibaar autootje vinden. Met een lengte van maar 3,86 meter en een breedte (zonder spiegels) van 1,68 meter is de Bipper inderdaad zeer compact. Inclusief dakrails is hij maar 1,78 m hoog. Parkeergarages zullen dan ook geen probleem zijn. Tenzij iemand er een wat hoge lading op legt want op die dakrails kan een imperiaal worden aangebracht waarbij de totale last honderd kilogram mag bedragen. Openen we vervolgens de laadruimte en nemen we het meetlint ter hand, dan zien we een vloerlengte van 1,52 meter en een grootste inwendige hoogte van 1,18 meter. De breedte tussen de wielkasten bedraagt 1,05 meter. Dit alles resulteert in een laadvolume van 2,5 kubieke meter dat toegankelijk is via twee asymmetrische deuren (60/40) die 90 graden open kunnen. Door simpelweg de deurvangers los te maken is 180 graden echter ook mogelijk. De laaddrempel ligt op een hoogte van slechts 53 cm. Een zijschuifdeur is niet standaard, maar wel leverbaar. Als het moet zelfs ook aan de linkerkant. Het maximale laadvermogen bedraagt 500 kilo. Wie zo veilig mogelijk met zijn lading wil omgaan, kan kiezen voor een gescheiden vergrendeling van cabine en laadruimte, met behulp van een afstandsbediening of een knop op het dashboard. Om het schuiven van de lading te verhinderen kan gebruik worden gemaakt van de in totaal zes sjorogen op de bodemplaat.

 

Automatisch schakelen

De Bipper biedt keuze uit twee motoren uit de stal van Peugeot Citroën en uit twee transmissies. Wie niet veel kilometers maakt kan kiezen voor de 1.4 liter benzinemotor met 54 kW (75 pk) die een maximum koppel van 118 Nm biedt. Maar de veelrijders zullen ongetwijfeld opteren voor de 1.4 HDi diesel die een vermogen van 50 kW (70 pk) kan leveren maar met zijn 160 Nm natuurlijk wel meer koppel biedt dan de benzineversie. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar bij de dieselversie kan ook worden gekozen voor een elektrohydraulisch bediende vijfversnellingsbak (BMP5). Hierbij kan de bestuurder kiezen tussen handmatig en volledig automatisch schakelen.

 

Draaicirkel

De auto wordt standaard geleverd met hydraulische stuurbekrachtiging. De draaicirkel van de wielen bedraagt 10,2 meter en dat valt voor zo'n korte auto eigenlijk weer een beetje tegen, vergeleken met de 9,4 meter van de Renault Kangoo Express Compact. Voorts heeft de Bipper schijfremmen vóór en trommelremmen achter en abs is standaard.

Andere veiligheidsaspecten zijn in hoogte verstelbare driepuntsgordels met spanners en spankrachtbegrenzers, plus een airbag voor de bestuurder. Een uitschakelbare passagiersairbag is als optie verkrijgbaar. Een waarschuwingslampje geeft aan dat die airbag is uitgeschakeld. Montage van een passagiersairbag is echter niet mogelijk wanneer de koper kiest voor een schrijfvlak op het dashboard. In alle gevallen kunnen overigens ook zijairbags worden besteld.

 

Verder aankleden

Zoals tegenwoordig ook bij bestelauto's gebruikelijk kan de koper van een Bipper er allerlei comfortverhogende zaken aan toevoegen. Zoals een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, lendensteunverstelling, armleuning en zelfs stoelverwarming. Andere mogelijkheden zijn elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels, cruisecontrol/snelheidsbegrenzer, bluetooth, airconditioning, en parkeersensoren achter. Als de auto van een trekhaak is voorzien worden die sensoren automatisch uitgeschakeld zodra de stekker van de aanhanger in de stekkerdoos van de trekhaak wordt gestoken.

Ongeacht de motorkeuze ligt de onderhoudsinterval voor de Bipper op dertigduizend kilometer of twee jaar. Voor het vervangen van de distributieriem staat bij de benzinemotor 150 duizend kilometer en bij de diesel zelfs 240 duizend km. De absolute tijdslimiet is in beide gevallen tien jaar. (WM

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Turkse drieling staat model voor nieuwe klasse van supercompacte bestelauto's - Automobielmanagement.nl

Turkse drieling staat model voor nieuwe klasse van supercompacte bestelauto's

Alle vier nieuwelingen, die pas begin volgend jaar leverbaar worden, werden letterlijk onthuld op de BedrijfsautoRAI. De compacte Kangoo vindt u elders in deze uitgave, hier besteden we aandacht aan de zogenoemde Tofas-drieling. Tofas is namelijk de Turkse fabrikant die deze bestellertjes bouwt.   Grappige naam Omdat de drie merken en typen in basis gelijk […]

Alle vier nieuwelingen, die pas begin volgend jaar leverbaar worden, werden letterlijk onthuld op de BedrijfsautoRAI. De compacte Kangoo vindt u elders in deze uitgave, hier besteden we aandacht aan de zogenoemde Tofas-drieling.

Tofas is namelijk de Turkse fabrikant die deze bestellertjes bouwt.

 

Grappige naam

Omdat de drie merken en typen in basis gelijk zijn, pakken we er even de Peugeot Bipper uit, gewoon omdat we Bipper een grappige naam voor zo'n aaibaar autootje vinden. Met een lengte van maar 3,86 meter en een breedte (zonder spiegels) van 1,68 meter is de Bipper inderdaad zeer compact. Inclusief dakrails is hij maar 1,78 m hoog. Parkeergarages zullen dan ook geen probleem zijn. Tenzij iemand er een wat hoge lading op legt want op die dakrails kan een imperiaal worden aangebracht waarbij de totale last honderd kilogram mag bedragen. Openen we vervolgens de laadruimte en nemen we het meetlint ter hand, dan zien we een vloerlengte van 1,52 meter en een grootste inwendige hoogte van 1,18 meter. De breedte tussen de wielkasten bedraagt 1,05 meter. Dit alles resulteert in een laadvolume van 2,5 kubieke meter dat toegankelijk is via twee asymmetrische deuren (60/40) die 90 graden open kunnen. Door simpelweg de deurvangers los te maken is 180 graden echter ook mogelijk. De laaddrempel ligt op een hoogte van slechts 53 cm. Een zijschuifdeur is niet standaard, maar wel leverbaar. Als het moet zelfs ook aan de linkerkant. Het maximale laadvermogen bedraagt 500 kilo. Wie zo veilig mogelijk met zijn lading wil omgaan, kan kiezen voor een gescheiden vergrendeling van cabine en laadruimte, met behulp van een afstandsbediening of een knop op het dashboard. Om het schuiven van de lading te verhinderen kan gebruik worden gemaakt van de in totaal zes sjorogen op de bodemplaat.

 

Automatisch schakelen

De Bipper biedt keuze uit twee motoren uit de stal van Peugeot Citroën en uit twee transmissies. Wie niet veel kilometers maakt kan kiezen voor de 1.4 liter benzinemotor met 54 kW (75 pk) die een maximum koppel van 118 Nm biedt. Maar de veelrijders zullen ongetwijfeld opteren voor de 1.4 HDi diesel die een vermogen van 50 kW (70 pk) kan leveren maar met zijn 160 Nm natuurlijk wel meer koppel biedt dan de benzineversie. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar bij de dieselversie kan ook worden gekozen voor een elektrohydraulisch bediende vijfversnellingsbak (BMP5). Hierbij kan de bestuurder kiezen tussen handmatig en volledig automatisch schakelen.

 

Draaicirkel

De auto wordt standaard geleverd met hydraulische stuurbekrachtiging. De draaicirkel van de wielen bedraagt 10,2 meter en dat valt voor zo'n korte auto eigenlijk weer een beetje tegen, vergeleken met de 9,4 meter van de Renault Kangoo Express Compact. Voorts heeft de Bipper schijfremmen vóór en trommelremmen achter en abs is standaard.

Andere veiligheidsaspecten zijn in hoogte verstelbare driepuntsgordels met spanners en spankrachtbegrenzers, plus een airbag voor de bestuurder. Een uitschakelbare passagiersairbag is als optie verkrijgbaar. Een waarschuwingslampje geeft aan dat die airbag is uitgeschakeld. Montage van een passagiersairbag is echter niet mogelijk wanneer de koper kiest voor een schrijfvlak op het dashboard. In alle gevallen kunnen overigens ook zijairbags worden besteld.

 

Verder aankleden

Zoals tegenwoordig ook bij bestelauto's gebruikelijk kan de koper van een Bipper er allerlei comfortverhogende zaken aan toevoegen. Zoals een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, lendensteunverstelling, armleuning en zelfs stoelverwarming. Andere mogelijkheden zijn elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels, cruisecontrol/snelheidsbegrenzer, bluetooth, airconditioning, en parkeersensoren achter. Als de auto van een trekhaak is voorzien worden die sensoren automatisch uitgeschakeld zodra de stekker van de aanhanger in de stekkerdoos van de trekhaak wordt gestoken.

Ongeacht de motorkeuze ligt de onderhoudsinterval voor de Bipper op dertigduizend kilometer of twee jaar. Voor het vervangen van de distributieriem staat bij de benzinemotor 150 duizend kilometer en bij de diesel zelfs 240 duizend km. De absolute tijdslimiet is in beide gevallen tien jaar. (WM

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding