De Ford Transit heeft zich in tientallen jaren bewezen als een eersteklasproduct waar de concurrentie naar opkijkt, meent Schep. Hij is ook erg blij met het feit dat Ford de naam Transit al zo'n veertig jaar in ere weet te houden. "In sommige landen zien ze de Transit als de Buick onder de bestelwagens. Stoer uiterlijk, charisma en onverslijtbaar."

 

Cijfermatig

Dat de prijs-prestatieverhouding door de jury van de bestelauto hogelijk wordt geroemd, ziet Schep als een onderstreping van de kwaliteiten van de Transit. "Ik krijg bevestigd, ook her en der in de wandelgangen van de concurrenten, dat de cost of ownership een geweldig argument voor de gebruiker is. Daar zijn we natuurlijk gelukkig mee. En als dat dan nog eens door de AM-jury cijfermatig wordt bevestigd kunnen we alleen maar tevreden zijn. De cijfermatige onderbouwing en de emotie rondom het product Transit samen geven ons een zee van kansen."  Emotie speelt wel degelijk een rol, bevestigt Hans Schep. "De wagen heeft looks. Is een flinke verschijning en kan in bijna ieder denkbare variant de weg op." De stabiele, brede line-up is eveneens een van de argumenten waar de jury grote waardering voor heeft. Veiligheid is geen extra item, maar een integraal onderdeel van de wagen zelf.

Het succes van de bedrijfswagens van Ford betaalde zich volgens Schep uit in geweldige verkoopresultaten op de BedrijfsautoRAI. Ook de Transit Connect, winnaar van dezelfde prijs twee jaar geleden weet nog steeds potten te breken in zijn klasse. "Het liep als een trein. Verkopen op zo'n beurs geeft het geheel toch een veel dynamischer karakter. Een gezonde spanning en resultaatgericht werken maakten deze beurs, waarschijnlijk voor iedereen, tot een heerlijke ondernemersbeurs. Tel daarbij nog eens de perfecte bezoekers aantallen en je hebt een hit."

 

Niches

Te spreken was de jury ook over importeur en een groot gedeelte van de dealers. Een groot gedeelte, niet alle dealers dus, konden de volledige goedkeuring van de jury wegdragen maar een aantal werd bestempeld als ‘niet goed afgestemd op de zakelijke markt'.  "We hebben nog een enkele achterblijver en daar zijn we druk mee in de slag. Helpen, ondersteunen. Mee naar het gewenste niveau, of anders…" De Ford-slogan ‘Feel the difference' is voor de Amsterdammers geen loze kreet. "Nee, dat is het niet. We hebben het er gisteren toevallig nog over gehad. Neem zo'n ogenschijnlijke open deur als ‘doen wat je zegt'. Dat lijkt toch niet meer dan normaal voor ons en toch merk je dat het niet altijd voor iedereen en overal opgaat. Wij willen de klant altijd verrassen. Nét even een stapje verder. Service die de klant waardeert en positief over Ford en de organisatie doet spreken."  Op het hoofdkantoor ligt een Bedrijfswagen Centrumplan. Hierin geeft de importeur de richtlijnen en eisen die hij stelt aan een daler die de ondernemersmarkt op wil. "Dat is nu eenmaal een andere klant dan de gemiddelde particulier." Het bedrijfswagenproduct van Ford is geschikt voor de hele breedte van de markt vindt Schep. "We hebben een Transit voor alle markten. Geen niche of er past wel een Transit in."

 

Aardgas

De groene golf is niet aan Ford voorbijgegaan. Roetfilter af fabriek. Klaar voor flexifuel en aardgas. Vooral dat laatste heeft veel aandacht van Ford Nederland. Het is in meer landen al een succesfactor en Nederland is van plan stevig in de huidige infrastructuur van de tankplekken te investeren. De huidige vijf aardgastankplaatsen wordt tot grote vreugde van Ford nu snel uitgebreid. "Ik ben ervan overtuigd dat het nu snel komt en dat wij daar een belangrijke woordje in mee gaan spreken, zeker ook met de Transit."  (PB)