Audi een jaar later

In mei 2004 introduceerde Audi de A6 limousine. In januari 2005 kwam daar de Avant bij en in datzelfde 2005 won de Audi A6 de aanmoedigingsprijs AMbitie. Jan-Jacob van Donselaar, directeur Audi Nederland: De A6 werd goed ontvangen op de Nederlandse markt. We wisten dat we zouden doorstoten. Het winnen van de AMbitie was het moment waarop we onderling
wisten dat we op de goede weg waren. Ik heb toen in mijn speech bij de uitreiking van de AMbitie gezegd dat je ambitie moet waarmaken. We zouden terugkomen. Een jaar later stonden we er inderdaad als Zakenauto van het Jaar. Wat een feest was dat!

 

Van Donselaar: Als je wist hoe fleet- en leasemaatschappijen, dealers en klanten hebben gereageerd. We kregen van alle kanten felicitaties, bloemen, briefjes en mailtjes.
Vanaf dat moment is de A6 nog meer in het licht komen te staan. In het hele
communicatiepalet – advertenties, direct-mail, internet, radio-commercials – hebben we de titel Zakenauto van het Jaar een jaar lang als kapstok gebruikt. We hebben zelfs een uitrustingspakket gemaakt, dat we genoemd hebben naar de prijs, het betrof het standaard Proline businesspakket in combinatie met leer en lichtmetaal. We hebben dat gecommuniceerd in combinatie met het winnen van de prijs. Ook daar heeft de
markt goed op gereageerd.
 

Audi waardig
We zijn trots op de titel. Het is een objectieve bevestiging van de A6-kwaliteiten
in de zakelijke markt en een basis voor verdere groei. De prijsuitreiking in Zwolle was perfect verzorgt. Als je kijkt naar initiatieven in de autobranche die ook op lange termijn een groot draagvlak hebben, dan is Zakenauto van het Jaar er zeker één van. De juiste mensen komen er op af; alle beslissers in de zakelijke markt zoals importeurs
en mensen van de fleet- en leasemaatschappijen. Ook als je geen prijs wint, is het fantastisch erbij te zijn. Ik heb het evenement nooit aan me voorbij laten gaan; het is in één woord perfect. De prijs heeft ons ook in de aantallen geholpen want we konden de A6 nog beter positioneren in de zakelijke markt. Het valt mij op dat mensen in het premium
segment redelijk vastzitten aan de bekende merken. Kijk eens hoeveel moeite, energie en tijd het Audi heeft gekost om te komen waar het nu is. Kijk je daarentegen naar
trends in de maatschappij dan zie je hele groepen consumenten van het ene naar het andere product overstappen. Mensen schuiven producten die ze altijd met plezier gebruikt hebben in één keer aan de kant om iets anders te kiezen. Bizar! De loyaliteit neemt af en het zal steeds lastiger worden om je klanten alleen met het product vast te houden. Dat is de uitdaging voor ons: dat je klanten ook op andere manieren aan je bindt. Bij alles wat we doen vragen we ons telkens af of het Audi-waardig is. Of het nu om evenementen of sponsoractiviteiten gaat, de norm moet altijd honderd procent
Audi-waardig zijn.


Aantrekkelijk houden
De A6 stijgt in de levenscyclus maar de ontwikkeling van het marktaandeel in de order-intake zijn heel stabiel. Jan-Jacob van Donselaar: Dat komt door de positionering
maar ook de Zakenauto van het Jaar-prijs heeft er bij geholpen. Met wat plussen en minnen gaat de A6 tegen de wetten van de levenscyclus in. Audi staat ook bekend
om een stabiele opbouw, waarbij we het gamma geleidelijk uitbreiden met aanvullende
versies en door blijven gaan op een hoog volume. Je ziet de A4 nu in de laatste fase van de levenscyclus maar het is nog steeds een immens succes, dat qua look & feel geaccepteerd en courant blijft. Volgens Van Donselaar neemt Audi de tijd om stap voor stap nieuwe uitvoeringen, modellen en niches te introduceren. We analyseren
de levenscyclus en houden de auto’s gedurende de hele cyclus aantrekkelijk.
Dat doen we onder andere door in de pakketsfeer extra meer-uitvoeringen te
brengen; geen grote klappen maar heel geleidelijk de auto aantrekkelijker in de
markt houden. Ik denk dat dát de basis is van het succes van Audi. We zijn geen
merk van stunten, gekke sprongen en korte termijnacties waar autoland toch een beetje om bekend staat. Voor de zakelijke markt is de restwaarde cruciaal en die restwaarde is ons ook veel waard, gelet op de impact daarvan op de totale leaseprijs.
 

Let op 2009
Eind dit jaar gaat Audi de A4 introduceren, waarvan een voorganger in 1997 Zakenauto van het Jaar werd. Van Donselaar: Wat mij betreft is de nieuwe kandidaat al in aantocht. Eens even kijken: in 2005 wonnen we de AMbitie, in 2006 maakten we die ambitie als
Zakenauto van het Jaar waar. Dit jaar – 2007 – kunnen we dus zeggen dat we in
2008 voor de AMbitie gaan met de A4. En dan kunnen we in 2009 terugkomen
om de A4 tot Zakenauto van het Jaar te kronen! Ja, zo moet het gaan! Dat wordt
het thema van mijn speech.

Audi een jaar later - Automobielmanagement.nl

Audi een jaar later

In mei 2004 introduceerde Audi de A6 limousine. In januari 2005 kwam daar de Avant bij en in datzelfde 2005 won de Audi A6 de aanmoedigingsprijs AMbitie. Jan-Jacob van Donselaar, directeur Audi Nederland: De A6 werd goed ontvangen op de Nederlandse markt. We wisten dat we zouden doorstoten. Het winnen van de AMbitie was het moment waarop we onderling
wisten dat we op de goede weg waren. Ik heb toen in mijn speech bij de uitreiking van de AMbitie gezegd dat je ambitie moet waarmaken. We zouden terugkomen. Een jaar later stonden we er inderdaad als Zakenauto van het Jaar. Wat een feest was dat!

 

Van Donselaar: Als je wist hoe fleet- en leasemaatschappijen, dealers en klanten hebben gereageerd. We kregen van alle kanten felicitaties, bloemen, briefjes en mailtjes.
Vanaf dat moment is de A6 nog meer in het licht komen te staan. In het hele
communicatiepalet – advertenties, direct-mail, internet, radio-commercials – hebben we de titel Zakenauto van het Jaar een jaar lang als kapstok gebruikt. We hebben zelfs een uitrustingspakket gemaakt, dat we genoemd hebben naar de prijs, het betrof het standaard Proline businesspakket in combinatie met leer en lichtmetaal. We hebben dat gecommuniceerd in combinatie met het winnen van de prijs. Ook daar heeft de
markt goed op gereageerd.
 

Audi waardig
We zijn trots op de titel. Het is een objectieve bevestiging van de A6-kwaliteiten
in de zakelijke markt en een basis voor verdere groei. De prijsuitreiking in Zwolle was perfect verzorgt. Als je kijkt naar initiatieven in de autobranche die ook op lange termijn een groot draagvlak hebben, dan is Zakenauto van het Jaar er zeker één van. De juiste mensen komen er op af; alle beslissers in de zakelijke markt zoals importeurs
en mensen van de fleet- en leasemaatschappijen. Ook als je geen prijs wint, is het fantastisch erbij te zijn. Ik heb het evenement nooit aan me voorbij laten gaan; het is in één woord perfect. De prijs heeft ons ook in de aantallen geholpen want we konden de A6 nog beter positioneren in de zakelijke markt. Het valt mij op dat mensen in het premium
segment redelijk vastzitten aan de bekende merken. Kijk eens hoeveel moeite, energie en tijd het Audi heeft gekost om te komen waar het nu is. Kijk je daarentegen naar
trends in de maatschappij dan zie je hele groepen consumenten van het ene naar het andere product overstappen. Mensen schuiven producten die ze altijd met plezier gebruikt hebben in één keer aan de kant om iets anders te kiezen. Bizar! De loyaliteit neemt af en het zal steeds lastiger worden om je klanten alleen met het product vast te houden. Dat is de uitdaging voor ons: dat je klanten ook op andere manieren aan je bindt. Bij alles wat we doen vragen we ons telkens af of het Audi-waardig is. Of het nu om evenementen of sponsoractiviteiten gaat, de norm moet altijd honderd procent
Audi-waardig zijn.


Aantrekkelijk houden
De A6 stijgt in de levenscyclus maar de ontwikkeling van het marktaandeel in de order-intake zijn heel stabiel. Jan-Jacob van Donselaar: Dat komt door de positionering
maar ook de Zakenauto van het Jaar-prijs heeft er bij geholpen. Met wat plussen en minnen gaat de A6 tegen de wetten van de levenscyclus in. Audi staat ook bekend
om een stabiele opbouw, waarbij we het gamma geleidelijk uitbreiden met aanvullende
versies en door blijven gaan op een hoog volume. Je ziet de A4 nu in de laatste fase van de levenscyclus maar het is nog steeds een immens succes, dat qua look & feel geaccepteerd en courant blijft. Volgens Van Donselaar neemt Audi de tijd om stap voor stap nieuwe uitvoeringen, modellen en niches te introduceren. We analyseren
de levenscyclus en houden de auto’s gedurende de hele cyclus aantrekkelijk.
Dat doen we onder andere door in de pakketsfeer extra meer-uitvoeringen te
brengen; geen grote klappen maar heel geleidelijk de auto aantrekkelijker in de
markt houden. Ik denk dat dát de basis is van het succes van Audi. We zijn geen
merk van stunten, gekke sprongen en korte termijnacties waar autoland toch een beetje om bekend staat. Voor de zakelijke markt is de restwaarde cruciaal en die restwaarde is ons ook veel waard, gelet op de impact daarvan op de totale leaseprijs.
 

Let op 2009
Eind dit jaar gaat Audi de A4 introduceren, waarvan een voorganger in 1997 Zakenauto van het Jaar werd. Van Donselaar: Wat mij betreft is de nieuwe kandidaat al in aantocht. Eens even kijken: in 2005 wonnen we de AMbitie, in 2006 maakten we die ambitie als
Zakenauto van het Jaar waar. Dit jaar – 2007 – kunnen we dus zeggen dat we in
2008 voor de AMbitie gaan met de A4. En dan kunnen we in 2009 terugkomen
om de A4 tot Zakenauto van het Jaar te kronen! Ja, zo moet het gaan! Dat wordt
het thema van mijn speech.