Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2007

Het was dit jaar druk voor de juryleden van de Zakenauto van het Jaar. De opvolger van de Audi A6 kwam in ieder geval uit een heel groot reservoir van kanshebbers.

Maar volgens de jury zitten er nogal wat hoogte- en dieptepunten in dat reservoir. Ronduit teleurstellend noemt de jury de prestaties van de Franse merken. Nog maar kort geleden
was de algemene verwachting dat Renault en Peugeot zich als vaste waarden in de top van het zakenautosegment hadden genesteld. Helaas bleek dat niet het geval. Peugeot is weggezakt naar de middenmoot. De 207 doet het weliswaar goed maar technische problemen met de 307 en de wel heel korte hype van de 407 – misschien toch een té revolutionair uiterlijk? – maakt de markt huiverig. Ook Renault moet volgens de jury goed naar zichzelf kijken. Het (kortstondige) succes heeft de productie dusdanig onder druk gezet dat de kwaliteit eronder te lijden had. Een goed uiterlijk maar een matige kwaliteit. Renault zal met de nieuwe Laguna zeker een half jaar, misschien zelfs wel een heel jaar, zijn proeve van bekwaamheid moeten laten zien. De keuze van Peugeot en Renault om eerst hard te werken aan de kwaliteit is wel een juiste keuze. Misschien komt het wat laat en de nuchtere Hollander zal eerst weer overtuigd moeten worden dat het geen woorden zijn maar daden. Kortom sales oui, aftersales non. Momenteel worden deze merken in de zakelijke markt in ieder geval niet serieus genomen.

 

Bij Citroen lijkt het nog steeds dezelfde radiostilte als altijd. Het is een organisatie die zich wel klaar lijkt te maken voor een serieuze sprong op de zakelijke markt maar kennelijk nog in de aanloopfase zit. Met name de C4 en C6 zouden een beter
zakelijk lot verdienen. De dealerorganisatie heeft veel veranderingen ondergaan maar is over de hele linie nog niet klaar om de zakelijke markt goed te bedienen.

 

Audi en Volkswagen blijven grote spelers op de zakelijke markt. Een langloper als de VW Passat blijft technisch een geweldig en betrouwbaar product. De Golf blijft een benchmark
maar ondervindt onmiskenbaar stevige concurrentie. Met name Audi is een stabiele partner waar de lease- en zakelijke markt goed mee door de bocht kunnen. Het zijn goede producten en de uitstekende Pon-organisatie bewees in de loop der jaren wel naar de markt te luisteren. Audi weet er zelfs nog een schepje bovenop te doen. Petje af. Zo’n zelfde rapport kan de jury over BMW schrijven. Stabiel, goede club, goede producten. Vaste stek in de toptien, waarbij met name de 3-serie net even een stapje meer lijkt te maken. Die auto heeft een prijselasticiteit waar ieder merk jaloers op mag zijn.

Van Toyota denkt de jury ieder jaar weer dat de definitieve sprong naar de topvijf nu gemaakt zal worden. Want laten we eerlijk zijn: het zijn uitstekende producten, uitstekende dealers en een goede importeur. Er is niks mis mee, zou je zeggen.
En met de Avensis zou het merk de gedoodverfde favoriet voor de Zakenauto 2007 in huis hebben. Maar weer niet, of misschien beter gezegd: nóg niet. De zakelijke markt loopt nu eenmaal niet warm voor de styling van Toyota. Het imago rondom de auto blijft oubollig. Alle campagnes rondom het merk ten spijt, zijn er te weinig zakelijke rijders die voor Toyota kiezen.

Fiat heeft slechte jaren gehad. Maar je les leren uit het verleden is een kunst die de Italianen wel verstaan. Met Alfa lijkt er nu een duidelijk modellenbeleid te zijn uitgestippeld met daarop volgend een aanmerkelijk verbeterde kwaliteit.
Fiat Nederland heeft de kentering goed opgepakt. Door niet te mokken over het verlies van Alfa Romeo aan Kroymans – die het gewoon goed doet – komt ook Fiat Nederland tot
bloei. Opel is ook middenmoter maar komt terug, dat weet de jury zeker. Het merk moet nog een beetje geduld hebben misschien maar de Corsa-lijn is al goed. De komende Vectra lijkt het succes in zich te hebben, dat kan een echte tegenspeler worden in het segment van de Passat, de 3-serie en de nieuwe Mondeo.

Ford is voor de jury dé prettige verrassing van deze verkiezing. De Focus ontpopte zich tot een werkelijke klasbak in zijn segment waarin de VW Golf de toon aangeeft. Zowel
leasemaatschappijen als fl eetowners zien hun klanten zonder moeite overstappen naar dit laatste model Focus. Het imago van Ford werd vooral bepaald door de oude Mondeo, die niet echt van deze tijd is. Maar met de S-Max en de nieuwe Mondeo heeft het merk een behoorlijke boost gekregen. In de Focus tel je mee. Hij is ruimer en goedkoper dan de Golf en ziet er eigenwijs uit. De auto rijdt als het welbekende scheermes en heeft met de ST een perfecte GTI-killer in huis. Perfecte rijeigenschappen – het Ford-onderstel staat alom als formidabel bekend – een gedegen restwaarde, een gedreven importeur en een merk dat hard werkt aan zijn imago zijn de ingrediënten voor succes. Zo zijn de nieuwe Ford-panden een lust voor het oog. De jury merkt overigens op dat niet alle dealers even hard meelopen in de servicegedachte van de importeur en veel van de collega-dealers. Met name op aftersalesgebied is er nog een slag te maken. Leasemaatschappijen
dringen ook aan op één backoffi cesysteem. Ford lijkt de keus te maken misschien niet alles tot in het kleinste detail te willen regelen. Dat maakt dat de overheadkosten te overzien zijn en daarom ook derden met redelijke kosten worden belast. De weloverwogen keuzes van Ford, een zich sterk positief ontwikkelend organisatie, een goed productgamma en, last but not least, een uitstekende prijs-prestatieverhouding hebben
ertoe geleid dat de jury de Ford Focus tot de Zakenauto van het Jaar 2007 heeft gekozen.

Wij feliciteren Ford met dit prachtige resultaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2007 - Automobielmanagement.nl

Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2007

Het was dit jaar druk voor de juryleden van de Zakenauto van het Jaar. De opvolger van de Audi A6 kwam in ieder geval uit een heel groot reservoir van kanshebbers.

Maar volgens de jury zitten er nogal wat hoogte- en dieptepunten in dat reservoir. Ronduit teleurstellend noemt de jury de prestaties van de Franse merken. Nog maar kort geleden
was de algemene verwachting dat Renault en Peugeot zich als vaste waarden in de top van het zakenautosegment hadden genesteld. Helaas bleek dat niet het geval. Peugeot is weggezakt naar de middenmoot. De 207 doet het weliswaar goed maar technische problemen met de 307 en de wel heel korte hype van de 407 – misschien toch een té revolutionair uiterlijk? – maakt de markt huiverig. Ook Renault moet volgens de jury goed naar zichzelf kijken. Het (kortstondige) succes heeft de productie dusdanig onder druk gezet dat de kwaliteit eronder te lijden had. Een goed uiterlijk maar een matige kwaliteit. Renault zal met de nieuwe Laguna zeker een half jaar, misschien zelfs wel een heel jaar, zijn proeve van bekwaamheid moeten laten zien. De keuze van Peugeot en Renault om eerst hard te werken aan de kwaliteit is wel een juiste keuze. Misschien komt het wat laat en de nuchtere Hollander zal eerst weer overtuigd moeten worden dat het geen woorden zijn maar daden. Kortom sales oui, aftersales non. Momenteel worden deze merken in de zakelijke markt in ieder geval niet serieus genomen.

 

Bij Citroen lijkt het nog steeds dezelfde radiostilte als altijd. Het is een organisatie die zich wel klaar lijkt te maken voor een serieuze sprong op de zakelijke markt maar kennelijk nog in de aanloopfase zit. Met name de C4 en C6 zouden een beter
zakelijk lot verdienen. De dealerorganisatie heeft veel veranderingen ondergaan maar is over de hele linie nog niet klaar om de zakelijke markt goed te bedienen.

 

Audi en Volkswagen blijven grote spelers op de zakelijke markt. Een langloper als de VW Passat blijft technisch een geweldig en betrouwbaar product. De Golf blijft een benchmark
maar ondervindt onmiskenbaar stevige concurrentie. Met name Audi is een stabiele partner waar de lease- en zakelijke markt goed mee door de bocht kunnen. Het zijn goede producten en de uitstekende Pon-organisatie bewees in de loop der jaren wel naar de markt te luisteren. Audi weet er zelfs nog een schepje bovenop te doen. Petje af. Zo’n zelfde rapport kan de jury over BMW schrijven. Stabiel, goede club, goede producten. Vaste stek in de toptien, waarbij met name de 3-serie net even een stapje meer lijkt te maken. Die auto heeft een prijselasticiteit waar ieder merk jaloers op mag zijn.

Van Toyota denkt de jury ieder jaar weer dat de definitieve sprong naar de topvijf nu gemaakt zal worden. Want laten we eerlijk zijn: het zijn uitstekende producten, uitstekende dealers en een goede importeur. Er is niks mis mee, zou je zeggen.
En met de Avensis zou het merk de gedoodverfde favoriet voor de Zakenauto 2007 in huis hebben. Maar weer niet, of misschien beter gezegd: nóg niet. De zakelijke markt loopt nu eenmaal niet warm voor de styling van Toyota. Het imago rondom de auto blijft oubollig. Alle campagnes rondom het merk ten spijt, zijn er te weinig zakelijke rijders die voor Toyota kiezen.

Fiat heeft slechte jaren gehad. Maar je les leren uit het verleden is een kunst die de Italianen wel verstaan. Met Alfa lijkt er nu een duidelijk modellenbeleid te zijn uitgestippeld met daarop volgend een aanmerkelijk verbeterde kwaliteit.
Fiat Nederland heeft de kentering goed opgepakt. Door niet te mokken over het verlies van Alfa Romeo aan Kroymans – die het gewoon goed doet – komt ook Fiat Nederland tot
bloei. Opel is ook middenmoter maar komt terug, dat weet de jury zeker. Het merk moet nog een beetje geduld hebben misschien maar de Corsa-lijn is al goed. De komende Vectra lijkt het succes in zich te hebben, dat kan een echte tegenspeler worden in het segment van de Passat, de 3-serie en de nieuwe Mondeo.

Ford is voor de jury dé prettige verrassing van deze verkiezing. De Focus ontpopte zich tot een werkelijke klasbak in zijn segment waarin de VW Golf de toon aangeeft. Zowel
leasemaatschappijen als fl eetowners zien hun klanten zonder moeite overstappen naar dit laatste model Focus. Het imago van Ford werd vooral bepaald door de oude Mondeo, die niet echt van deze tijd is. Maar met de S-Max en de nieuwe Mondeo heeft het merk een behoorlijke boost gekregen. In de Focus tel je mee. Hij is ruimer en goedkoper dan de Golf en ziet er eigenwijs uit. De auto rijdt als het welbekende scheermes en heeft met de ST een perfecte GTI-killer in huis. Perfecte rijeigenschappen – het Ford-onderstel staat alom als formidabel bekend – een gedegen restwaarde, een gedreven importeur en een merk dat hard werkt aan zijn imago zijn de ingrediënten voor succes. Zo zijn de nieuwe Ford-panden een lust voor het oog. De jury merkt overigens op dat niet alle dealers even hard meelopen in de servicegedachte van de importeur en veel van de collega-dealers. Met name op aftersalesgebied is er nog een slag te maken. Leasemaatschappijen
dringen ook aan op één backoffi cesysteem. Ford lijkt de keus te maken misschien niet alles tot in het kleinste detail te willen regelen. Dat maakt dat de overheadkosten te overzien zijn en daarom ook derden met redelijke kosten worden belast. De weloverwogen keuzes van Ford, een zich sterk positief ontwikkelend organisatie, een goed productgamma en, last but not least, een uitstekende prijs-prestatieverhouding hebben
ertoe geleid dat de jury de Ford Focus tot de Zakenauto van het Jaar 2007 heeft gekozen.

Wij feliciteren Ford met dit prachtige resultaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding