Deze CCS-dieselmotor (combined combustion system) hebben we al eens voorgesteld.
Door de brandstof op een alternatieve wijze zeer vroeg in te spuiten, wordt deze niet meteen ontstoken maar krijgt de tijd om in de verbrandingskamers een homogeen mengsel te vormen. Daarbij wordt extreem veel gekoeld uitlaatgas gerecirculeerd. De ontwikkelingstechneuten claimen een acht procent lager verbruik, geen roetdeeltjes
in de uitlaatgassen en bijna geen NOx. We reden een prototype met een aangepaste
2.0 TDI die de truc tot snelheden boven de honderd kilometer per uur beheerst. Pas dan moet hij op normale dieselwerking omschakelen.
 

Benzine zonder vonk
Tegenover deze diesel, die trekjes van de benzinemotor vertoont met z'n homogeen
mengsel staan bij VW projecten met benzinemotoren die de voordelen van diesels proberen uit te buiten. Zo kan het benzine-luchtmengsel in de zogenaamde
GCI-motor bij het rijden met maar een streepje gas net als in een diesel zónder vonk ontbranden. Om dat effect op te roepen, wordt een grote hoeveelheid heet uitlaatgas gerecirculeerd. Het is een bekend gegeven dat een dergelijk systeem moeilijk werkend
is te krijgen maar kennelijk kán het wel, want we reden een prototype dat in het deellastgebied inderdaad vrijwel onopvallend in de beoogde benzinedieselmodus
functioneerde. Zo tussen dertig en maximaal honderd kilometer per uur. Ook hier claimen de technici grote voordelen: een zeventien procent lager verbruik, vrijwel geen NOx, minder koolwaterstoffen uit de uitlaatpijp en een scherpe reductie van de koolmonoxideuitstoot. Het zal nog jaren duren voor dergelijke dieselende benzinekrachtbronnen òf met een homogeen mengsel werkende diesels daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. De specialisten van VW gaven toe dat er nog niet beslist is welke koers het merk gaat volgen.