Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend. Met name de kleine auto’s werden flink goedkoper zegt het bureau, en sinds 2001 zijn de leaseprijzen nog nooit zó sterk afgenomen. De voornaamste oorzaak hiervan is de verlaging van de bpm van 45,2 procent naar 42,3 procent op 1 februari. Bovendien is de bpm afhankelijk geworden van een indeling naar energielabel. De kleine auto’s zijn over het algemeen zuiniger waardoor de bpm gunstiger uitvalt. Verder is ook de daling van de gemiddelde catalogusprijs van auto’s en de daling van de rente verantwoordelijk voor de lagere leaseprijzen. Normaal stijgen de leaseprijzen in het eerste kwartaal met ruim een procent. De tarieven van leaseauto’s waarbij een brandstofvoorschot berekend wordt, zijn minder hard gedaald dan die waar geen brandstofvoorschot wordt berekend. Dit komt doordat de brandstofprijzen in het eerste kwartaal zijn gestegen en een drukkend effect hadden op de daling van de leaseprijzen. Vooral de dieselprijs steeg in het eerste kwartaal van 2008 fors. Ook de prijzen voor het leasen van bestelauto’s zijn het eerste kwartaal gedaald. En ook hier is de dalende rente de oorzaak. Maar bij vrachtauto’s zijn de prijzen juist gestegen want hier is al enige tijd sprake van een stijgende vraag. Dit blijkt ook uit de aantallen verkochte vrachtauto’s.